Sökning: "lärares habitus"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden lärares habitus.

  1. 1. Bollspel i idrottsundervisningen : En kvalitativ undersökning om hur lärares föreningsbakgrund inom bollspel påverkar lektionsupplägget

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hisham Shnawa; Amadou Junior Tandia; [2024]
    Nyckelord :bollspel; idrottsundervisning; föreningsbakgrund;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar     Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 med föreningsbakgrund i bollsport upplever deras lektionsupplägg. Detta kopplat till det centrala innehållet i idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. "Lärare kan ersätta material, men materialet kan inte ersätta läraren" : En kvalitativ studie om tillgång till material och likvärdighet på fritidshemmet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Nordstrom; Charlie Burehag; [2024]
    Nyckelord :Edu Care centers; Material; Interests; Equivalance; Sociocultural; Habitus; Interview; Teachers.; Fritidshem; Material; Intressen; Likvärdighet; Sociokulturell; Habitus; Intervju; Lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera, diskutera och analysera både om och på vilka sätt elever på fritidshem i större städer har likvärdig tillgång till material. Vi har använt oss av kvalitativ metod och har genom intervjuer samlat data. Datan har analyserats med utgångspunkt i sociokulturell teori och habitus. LÄS MER

  3. 3. Lärares möjligheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rezan Pasho; Nejdesjö Andreas; [2023]
    Nyckelord :habitus; kompensatoriska uppdraget; kulturellt kapital; SALSA statistisk modell; social klass; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som samhällskunskapslärare upplever i arbetet med det kompensatoriska uppdraget. Vi har tagit del av mycket forskning kring elevers olika förutsättningar i skolan, men en avsaknad av vad lärarna kan göra för att kompensera för detta. LÄS MER

  4. 4. “Vi förbjuder inte, vi stretchar barns populärkultur” : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i fritidshem utgår från barns intresse för populärkulturen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristin Alterstav; Linnéa Österman; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; fritidshem; lärare i fritidshem; barns intressen; värdegrund; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska och bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem utgår från barns intressen för populärkulturella inslag i lek, medier och digitala verktyg i sitt arbete. Studien syftade även till att besvara vilka svårigheter och möjligheter som fritidshemslärarna såg i sitt arbete med barns populärkultur samt lärares arbete med populärkultur. LÄS MER

  5. 5. Yoga inom ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie om lärares syn på yoga iundervisningen inom idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dennis Svensson; Samman Shamsolketabi; [2023]
    Nyckelord :Yoga; Idrott och hälsa; stress;

    Sammanfattning : Purpose & question The purpose of the study is to investigate how the teachers in the subject of sports and healthlook at yoga, as well as whether yoga can be implemented in teaching within the subject ofsports and health in relation to students stress management/reduction. • What is the view of teachers in sports and health on yoga as content in the teaching? • How is yoga used in practice? • Teachers in the subject of sports and health see yoga as an effective method to reducethe student's stress level? Method The study has a qualitative approach and data was collected using five semi-structuredinterviews with physical education teachers at three different high schools in northern Stockholm. LÄS MER