Sökning: "lärares konflikter"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden lärares konflikter.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. Normer i mångreligiösa klassrum : Lågstadielärares erfarenheter av att bedriva en inkluderande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Boman; Cassandra Edetun; [2023]
    Nyckelord :Lågstadiet; mångreligiöst klassrum; religion; normer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera lågstadielärares erfarenheter och uppfattningar av att bedriva en inkluderande religionsundervisning i mångreligiösa klassrum. Syftet besvaras genom frågeställningar om lärarnas erfarenheter av utmaningar och möjligheter, motstridiga normer i förhållande till skolans värdegrund samt lärares uppfattningar om stöd från styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Barns konflikter i förskolan ur förskollärares perspektiv : En didaktisk analys av förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sannis Fröberg; Ulrika Pohlhall; [2023]
    Nyckelord :Konflikthantering; konfliktperspektivet; konsensusperspektivet; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar sitt arbete med att hantera barns konflikter i förskolan. Genomförandet av studien har skett med hjälp av en kvalitativ metod och semistrukturerade enskilda intervjuer med förskollärare. Studien utgår från Simmels konfliktteori och perspektiven konflikt och konsensus. LÄS MER

  4. 4. Fri lek i förskolan : En kvalitativ studie om ett lekresponsivt perspektiv påförskollärares samspel med barn under fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; lek; lekresponsiv undervisning; som om; som är; samspel; förskola; intersubjektivitet; som om som är; alteritet och metakommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för förskollärares interaktioner med barn i den fria leken genom begrepp inom en lekresponsiv undervisning. Forskning visar på att förskollärares interaktioner med barn under den fria leken leder till en ökning av barns självsäkerhet och självständighet. LÄS MER

  5. 5. Crossing Borders Digitally : A Minor Field Study on Online Challenge Driven Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edith Jacobson; Veronica Vilbern; [2023]
    Nyckelord :Challenge Driven Education CDE ; Collaborative Online International Learning COIL ; intercultural; interdisciplinary; core competencies; Utmaningsdriven utbildning CDE ; Internationella virtuella samarbeten inom lärande COIL ; interkulturell; interdisciplinär; mjuk kompetens;

    Sammanfattning : With advancements in educational digitalisation, new opportunities for international collaboration on education have been created. Through the KTH Global Development Hub collaboration, students from universities in Botswana, Kenya, Sweden and Tanzania participate in modules with Challenge Driven Education (CDE). LÄS MER