Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hantverkstekniker i slöjd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Rebecka Hjortenhag; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdundervisning; hantverkstekniker; ämneskonception; progression.;

    Sammanfattning : I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av hantverkstekniker, men hur undervisningen planeras och genomförs är helt upp till läraren själv att avgöra om. LÄS MER

  2. 2. Tillgängligheten i de yngsta barnens estetiska skapande inom Reggio Emilia filosofin : En kvalitativ och kvantitativ studie av framgångsfaktorer och begränsningar för tillgänglighet i lärmiljöer, lärresurser och lärmaterial.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Sundling; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; lärmaterial; lärresurser; skapande; tillgänglighet; förskolans yngre barn; ateljé och Reggio Emilia;

    Sammanfattning : En kvalitativ och kvantitativ studie som utgår från observation, intervju och enkät. Studien ämnar svara på lärmiljö, lärmaterial och lärresursers framgångsfaktorer och begränsningar för tillgängligheten av estetiskt skapande för de yngre barnen (1–3 år) på förskolor inspirerade av Reggio Emilia filosofin. LÄS MER

  3. 3. Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ida Stolt Althén; Matilda Hjälteryd; [2022-06-28]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Tyst kunskap; Summativ bedömning; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kanske jobbar mer med samhällskunskap än vad jag tror” : En kvalitativ studie om samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och dess lärares syn på ämnet utifrån de fyra F:n.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefin Fredlund Pettersson; [2022]
    Nyckelord :De fyra F:n; Kunskapssyn; Samhällskunskap; Samhällskunskapsdidaktik; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka samhällskunskapsämnets roll i årskurs 1–3 och hur lärarna ser på ämnet utifrån de fyra F:n: fakta-, förståelse-, färdighet- och förtrogenhetskunskap. Den forskning som finns om samhällskunskap för årskurs 4–6, visar på att ämnet är stort och svårdefinierat. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER