Sökning: "lärares matematiska språk"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden lärares matematiska språk.

  1. 1. Språkinriktad undervisning i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Antonsson; [2024]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; literacy; matematik; språkinriktat arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Allt fler elever misslyckas i ämnet matematik och enligt många forskare kan ettspråkutvecklande arbetssätt vara framgångsrikt för dessa elevers kunskapsutveckling.Detta gav anledning till studiens syfte som är att undersöka hur lärare utformar och arbetarspråkinriktat i matematikundervisningen och vilka utmaningar och möjligheter deupplever med detta. LÄS MER

  2. 2. Matematiskt språk i undervisningen : En undersökning av lärares faktiska användning av det matematiska språket under genomgångar i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Andersson; Nathalie Roynezon; [2023]
    Nyckelord :Mathematical language; teachers’ use of language; oral communication; Matematiskt språk; Lärarens språkanvändning; Muntlig kommunikation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan elevers förståelse för det formella matematiska språket och deras färdigheter i ämnet. Det är därför nödvändigt att lärare använder och undervisar om det formella matematiska språket i sin kommunikation i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Lässvårigheters påverkan vid arbete med matematiska textuppgifter : En studie baserad på lärares samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2023]
    Nyckelord :Matematik; textuppgifter; matematiska förmågor; lässvårigheter; diskurs; verktyg; språklig förändring.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka lärares arbete med elever i svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Karl Sjöö; [2023]
    Nyckelord :Concept image; conceptual thinking; high school mathematics teachers; mathematical misconceptions; survey.; Begreppsbild; enkätundersökning; konceptuellt tänkande; matematiklärare på gymnasienivå; matematiska missuppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med matematiska begrepp : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder och säger sig använda ett matematiskt språk i undervisningen för att främja elevernas begreppsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Brännström; [2023]
    Nyckelord :Matematik; begreppsförståelse; matematiskt språk; kommunikation; PCK;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa hur lärare använder ett matematiskt språk i undervisningen samt vad som främjar elevernas förståelse för matematiska begrepp enligt verksamma lärare. För att få svar på dessa frågeställningar baserades studien på en kvalitativ forskningsansats, observationer och semistrukturerade intervjuer med fem verksamma 4 - 6 lärare som undervisar i ämnet matematik har utförts. LÄS MER