Sökning: "lärares motiv"

Visar resultat 16 - 20 av 75 uppsatser innehållade orden lärares motiv.

  1. 16. Förståelse av lärandemål i svenskundervisningen : En studie av lärares framställning och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eleonor Nyberg; Louise Persson; [2021]
    Nyckelord :formativ pedagogik; lågstadiet; lärandemål; lärandeorienterat motiv; målorienteringsteorin; prestationsorienterat motiv; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med lärandemål i svenskämnet. Vi undersöker även elevers uppfattningar för att belysa sambandet mellan lärares framställning av lärandemål och elevers uppfattningar av dessa. LÄS MER

  2. 17. Spelifierad matematikundervisning i årskurs 4-6 : En kvantitativ undersökning av lärares erfarenheter med spel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Eric Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; motivation; spel; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur ofta spel används i matematikundervisning, vilka motiv lärare kan ha för att använda spel som undervisningsaktivitet samt hur lärarna uppfattar att eleverna påverkas av inkluderingen av spel. Den tidigare forskningen visar att spel kan vara ett motiverande pedagogiskt verktyg och på grund av att spel ofta förekommer i digital form kopplas dess användning till innehållet i läroplanen. LÄS MER

  3. 18. Engelska eller svenska som undervisningsspråk? : En studie om lärares muntliga språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Roberts; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Förstaspråk; Målspråk; Språklig förebild; Undervisningsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra lärares användning av svenska och engelska i engelskundervisningens muntliga delar samt beskriva på vilket sätt språken används av lärare. Dessutom belyser studien vilka uppfattningar om val av språk som förs fram av lärare och hur väl deras uppfattningar överensstämmer med deras faktiska språkanvändning. LÄS MER

  4. 19. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En empirisk studie om lärares uppfattningar och motiv till användningen av fysisk aktivitet, samt karaktären på de fysiska aktiviteterna 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mathilda Gustafsson; Nicole Solin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; fysisk aktivitet; inlärning; koncentration;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet (Skolverket, 2019a). Denna empiriska studie bygger på en tidigare systematisk litteraturstudie som fokuserade på fysisk aktivitet i matematikundervisningen och hur och i så fall om det påverkar elevers inlärning, arbetsminne och koncentration. LÄS MER

  5. 20. Boken blir mer än bara en berättelse : En studie om lärares syn på och användande av högläsning och boksamtal kring skönlitterära böcker i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmine Olofsson; Johanna Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Enkät; Högläsning; Boksamtal; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bredare bild av hur lärare, verksamma i årskurserna Fk - 3, ser på och använder sig av boksamtal vid högläsning av skönlitterära böcker i klassrummen. För att få fram resultatet gjordes en enkät med 14 frågor som var av både strukturerad och icke strukturerad karaktär. LÄS MER