Sökning: "lärares motiv"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden lärares motiv.

  1. 21. Skönlitteraturen som en introduktion till olika (text)världar : Fyra lärares beskrivningar av sina didaktiska överväganden om världslitteratur i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Klara Thörnell; [2021]
    Nyckelord :World literature; teaching and learning; fiction; Upper-Secondary school; Världslitteratur; ämnesdidaktik; skönlitteratur; gymnasium;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är inriktad på hur lärare i gymnasieskolan ser på möjligheten att inkludera världslitteratur och texter från olika kulturer i svenskämnet. Syftet är att undersöka lärares beskrivna arbetssätt och motiv till att välja denna litteratur till sin undervisning. LÄS MER

  2. 22. Form eller innehåll i SVA-undervisningen – Vad tycker lärarna? : en undersökning av uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Hans Repo; [2020]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; attityder; undervisning; svenska som andraspråk; fokus på form; fokus på innehåll; teacher cognition; kommunikativ kompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker SVA-lärares uppfattningar huruvida undervisningen ska fokusera på form – kunskaper i språksystemet, – eller på innehåll – kunskaper om hur språket används. Deltar i studien gör fyrtio lärare i högstadie- och gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 23. "... generellt skulle jag tro att många lyfts av musik" : Lärares användning av musik i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lindmark; [2020]
    Nyckelord :musik; svenskundervisning; svenska; språk; estetiska lärprocesser; klasslärare; lärande; F–3;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att musik kan ha en betydande roll för elevers utveckling inom språket är det intressant att undersöka varför musik inte alltid får den plats den förtjänar i svenskundervisning. Syftet med denna studie är att belysa klasslärares användning/integrering av musik i svenskundervisningen i årskurs F–3. LÄS MER

  4. 24. Att läsa för läsandets skull? : En studie om läsattityder i GY 11 och hos svensklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Svensson; [2020]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturdidaktik; litteraturvetenskap; läsa; motiv till att läsa; skönlitteratur; svenskundervisning; svenska; Läroplan för gymnasieskolan; GY 11;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa synen på skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne i den aktuella läroplanen för gymnasieskolan, GY 11, och verksamma lärares motiv till att läsa skönlitteratur i svenskundervisningen. Syftet är även att belysa lärares syn på elevernas attityder till läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Lågstadielärares förhållningssätt till programmering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Brandt; Ellen Skattberg; [2019]
    Nyckelord :programmering; förhållningssätt; lågstadielärare; trekomponentsmodellen; utmaningar;

    Sammanfattning : Programmering har från hösten 2018 blivit en del av grundskolans läroplan i Sverige och ingår nu i ämnena matematik och teknik. Det har dock tidigare saknats forskning om lågstadielärares förhållningssätt till programmering vilket är ett motiv till att denna uppsats. LÄS MER