Sökning: "lärares prioriteringar"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden lärares prioriteringar.

  1. 1. Samhällskunskapslärares ämnesförståelse och prioriteringar : En kvalitativ studie om lärares ämnesförståelse och prioriteringar inom ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tinh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med egna erfarenheter av samhällskunskapslärare som jag har haft genom åren så har lärarna haft olika värderingar på vad som är viktigast för dem att lära ut. Det i sin tur kan alltså leda till att eleverna, med olika lärare, lär sig väldigt olika saker och olika mycket inom samhällskunskapen, därmed kan resultera att eleverna besitter på olika kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Biologilärares val av innehåll i undervisningen : En kvalitativ undersökning om vad i det centrala innehålletsom biologilärare på gymnasiet prioriterar i undervisningenoch vilka faktorer som påverkar de valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Olsson; [2023]
    Nyckelord :biologi; lärare; gymnasiet; ämnesplan; frirum; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning av kursen Biologi 1 på gymnasiet kan se olika ut, både mellan olika skolor och mellan olika klassrum på samma skola. Lärare upplever att kursen har ett omfattande centralt innehåll och gör därför prioriteringar i sina val av innehåll och arbetssätt i undervisningen för att hinna med tidsmässigt. LÄS MER

  3. 3. Magisteruppsats i pedagogik "Att vara rektor är väldigt mycket och ibland är det ännu mer" : En studie om vilka faktorer rektorer beskriver som viktiga för att stanna kvar i uppdraget

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petra Johansen; [2022]
    Nyckelord :rektor; rektorsuppdrag; KASAM; erfarenhet; trygghet; glädje;

    Sammanfattning : Rektorsuppdraget är komplext och innebär bland annat att kunna göra val och prioriteringar, hantera rollkonflikter samt kunna leda både sig själv och andra. 60 % av Sveriges rektorer slutar inom fem år i uppdraget men 40 % stannar kvar. LÄS MER

  4. 4. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shamoun Patricia; Nathalee Wilund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normkritik; läromedelsval; heteronorm; queer; grundlärare; årskurs F-9;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER

  5. 5. Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Högstrand; Caroline Stjerna; [2021-02-08]
    Nyckelord :Intellektuell Funktionsnedsättning; matematik; grundsärskola;

    Sammanfattning : Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. LÄS MER