Sökning: "lärares professionalism"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden lärares professionalism.

  1. 1. Lärares digitala kompetens : En studie av en webbutbildning för lärares digitala kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Heidenfors; [2023]
    Nyckelord :digitala lärresurser; didaktik; digital utbildning;

    Sammanfattning : In this essay, the Swedish National Agency for Education's course ”Choosing and Evaluating Digital Learning Resources” is analyzed. The research questions include how the course is structured, if anything is emphasized as important in working with digital tools (and what is emphasized if so), and how much explicit advice is given to teachers and how this advice is formulated. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på nationella prov i svenska i årskurs 3 : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om hur nationella prov i årskurs 3 påverkar undervisning och bedömning av elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; läsförståelse; undervisning; bedömning; professionalism; likvärdighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs 3 har som syfte att stödja lärares bedömning och elevers kunskapsutveckling. Hur resultaten på proven används skiljer sig dock mellan olika lärare. LÄS MER

  3. 3. FRÅN CHECKLISTA TILLHELHETSSYN OCH FRIHET : En kvalitativ studie om musiklärares syn på hur Lgr22 påverkar deras bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Stefan Sturesson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; utbildningsvetenskap; lärares uppfattningar; högstadiet; Lgr22;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur utvalda musiklärare, verksamma på högstadiet, ser på förändringar i kunskapsbedömning utifrån den nya läroplanen Lgr22. Som teoretisk grund har forskning om lärares syn på bedömning och läroplaner använts. Här refereras också till mer allmän bedömningsforskning och läroplanshistorik. LÄS MER

  4. 4. Den objektiva eller personliga läraren? : En kvalitativ studie om lärares objektiva roll och identitet i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Sandra Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Teachers; teaching; objectivity; professionalism; role; identity; ideal; expectations; approaches; strategies; effects; social sciences; Lärare; undervisning; objektivitet; professionalism; roll; identitet; ideal; förväntningar; förhållningssätt; strategier; effekter; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This is a qualitative study that aims to investigate objectivity as an ideal and the expectations laid on teachers to behave and teach objectively. Through interviews with social science teachers the study uncovers experiences regarding expectations of objectivity. LÄS MER

  5. 5. Mellan lärare och ledning: karriärstegsreformens konsekvenser för lärares autonomi i den svenska skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Aron Viklund; [2020-06-29]
    Nyckelord :Karriärstegsreformen; förstelärare; autonomi; profession; byråkrati; New Public Management;

    Sammanfattning : This paper examines the impact of the Swedish first teacher reform on teachers’ autonomy in the Swedish school context. The theoretical perspective is laid down by Freidson, who uses three distinct logics for explaining how work is controlled. LÄS MER