Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  2. 2. "Det är bra, för då har man något att göra" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevernas fria tid under deras skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tommie Vadaszi; Simon Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfull fritid meaningful leisure time ; elevers trygghet och inflytande students safety; influence ; stimulerande och varierande aktiviteter stimulating and varied activities ; samspel interplay ; Kamratrelationer peer relationships fritidshem after school care .;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsinriktade arbete fokuserar på elevers lunchraster. Rasten tolkar vi som barnens fria tid under deras skoltid där vårt syfte med arbetet har bland annat varit att skapa en tryggare lunchrast för eleverna och öka deras inflytande över rastaktiviteterna. LÄS MER

  3. 3. "I en perfekt värld så hade jag önskat [...] att alla såg rasten som ett pedagogiskt verktyg och inte en bromskloss" : En kvalitativ studie om fritidslärares resonemang om rast och den pedagogiska rastverksamheten.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Jonsson; Matilda Kallerbäck; [2022]
    Nyckelord :Fritidslärare; rastverksamhet; rast; rastaktiviteter;

    Sammanfattning : I början när studien gjordes var förhoppningen och syftet att bidra med kunskap om hur fritidslärare kan använda planerade rastaktiviteter som ett pedagogiskt redskap under rasten för elevers lärande, vilket senare visade sig inte vara genomförbart. Det nuvarande syftet i studien är i stället att undersöka hur fritidslärare resonerar kring rast och arbetet med den pedagogiska rastverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Nyckeln till en aktiv rast : Hur implementerade roller på skolgården påverkar fritidshemslärare och elever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :deltagande; fysisk aktivitet; rastaktivitet; skolgård; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta projekt var att implementera en ny Skolgårdsmodell för fritidshemslärarna som främjade både elever och personal till en aktiv rastsituation. Modellen innefattade tre olika roller som benämndes Djupdykare, Helikopter samt Lots där samtliga innefattade olika sätt att vara aktiv rastvärd på. LÄS MER

  5. 5. "Yes! Rastboden är öppen!" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevers delaktighet på skolrasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristina Karlberg Axelsson; Josefine Svensson; [2020]
    Nyckelord :Leisure; lending system; participation; physical activity; recess; responsibility; safety; sustainable.; Ansvar; delaktighet; fritidsverksamhet; fysisk aktivitet; hållbart; lånesystem; rast; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med det utvecklingsinriktade arbetet var att skapa en hållbar rastverksamhet genom ett lånesystem där fokus var att utveckla elevernas förmåga att ta personligt ansvar. Studien undersöker hur elever kan bli delaktiga, utveckla personligt ansvar, känna trygghet samt vara fysiskt aktiva under rasten. LÄS MER