Sökning: "lärares relationskompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lärares relationskompetens.

  1. 1. Relationers betydelse för elever i behov av särskilt stöd En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylva Cavalli Björkman; Simone Jansson; [2020-03-04]
    Nyckelord :relation; lärande; relationellt lärarskap; lärares relationskompetens; elever i behov av särskilt stöd; Pedagogiskt relationellt lärarskap PeRL ;

    Sammanfattning : Studien riktar fokus till relationen mellan lärare och elev vilket är centralt för undervisning och lärande. I läroplanen ställs krav på att lärare och elever tillsammans ska formulera mål, innehåll och arbetsformer för undervisningen, vilket kräver en relation som består av ömsesidig respekt och kännedom om varandras behov och förväntningar. LÄS MER

  2. 2. Rektorers arbete med kompetensutveckling av lärares erfarenhetsbaserade undervisning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Knifsund; [2020]
    Nyckelord :Experience-based teaching; Educational leader; Principal; Pupils experiences; Educational leadership; Competence development; Computer-aided mail interview; Phenomenographic approach; Sociocultural theory; Relational competence; Erfarenhetsbaserad undervisning; Pedagogisk ledare; Rektor; Elevers erfarenheter; Pedagogiskt ledarskap; Kompetensutveckling; Datorstödd mailintervju; Fenomenografisk ansats; Sociokulturell teori; Relationskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur rektorer väljer att organisera kompetensutveckling för lärare gällande erfarenhetsbaserad undervisning. Min empiri är insamlad med hjälp av datorstödda mailintervjuer. I och med detta söker jag mönster i respondenternas olika svar utifrån en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  3. 3. Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev : Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Lund; [2020]
    Nyckelord :lärande; motivation; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att bidra med kunskap om lärares uppfattning om förtroendefulla relationer och deras betydelse gällande motivation och lärande för framförallt elever i behov av särskilt stöd. Studien sökte även svar på lärares uppfattning om hur de arbetar för att skapa dessa relationer. LÄS MER

  4. 4. Relationskompetens : En intervjustudie om lärares syn på relationskompetensens betydelse för matematikinlärning hos elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Drakdal; Liza Jörlin; [2020]
    Nyckelord :Relationskompetens; matematiksvårigheter; specialpedagogik; matematikinlärning; lärmiljö; matematiklärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som syftar till att undersöka hur tolv matematiklärare från olika delar av Mellansverige ser på relationens betydelse för inlärningen hos elever med matematiksvårigheter. Studien har fokus på tre huvudfrågor: Vad lärare i matematik anser att deras förhållningssätt har för betydelse för elever som är i matematiksvårigheter, hur lärarna beskriver att deras relation påverkar elevens inlärning i ämnet matematik, samt hur återger och reflekterar några matematiklärare över sitt arbete i syfte att etablera och upprätthålla relationer till elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Lärares relationskompetens : och elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annefrid Nielsen; Sara Härensten; [2020]
    Nyckelord :Autism spectrum disorders AST ; communication; intellectual disabilities; special schools; Student-teacher-relationships STR ; teacher´s relational competence; Autismspektrumtillstånd AST ; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; lärares relationskompetens; student–teacher-relationship STR .;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att synliggöra hur relationellt lärande fungerar i arbetet med elever med autismspektrumtillstånd (AST) inom grundsärskolan. För insamling av det empiriska materialet gjordes intervjuer med fem lärare i grundsärskolan och observationer av lärare i undervisningssituationer med elever med AST. LÄS MER