Sökning: "lärares relationskompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lärares relationskompetens.

  1. 1. Relationers betydelse för elever i behov av särskilt stöd En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylva Cavalli Björkman; Simone Jansson; [2020-03-04]
    Nyckelord :relation; lärande; relationellt lärarskap; lärares relationskompetens; elever i behov av särskilt stöd; Pedagogiskt relationellt lärarskap PeRL ;

    Sammanfattning : Studien riktar fokus till relationen mellan lärare och elev vilket är centralt för undervisning och lärande. I läroplanen ställs krav på att lärare och elever tillsammans ska formulera mål, innehåll och arbetsformer för undervisningen, vilket kräver en relation som består av ömsesidig respekt och kännedom om varandras behov och förväntningar. LÄS MER

  2. 2. Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev : Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Pernilla Lund; [2020]
    Nyckelord :lärande; motivation; relationell pedagogik; relationskompetens;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att bidra med kunskap om lärares uppfattning om förtroendefulla relationer och deras betydelse gällande motivation och lärande för framförallt elever i behov av särskilt stöd. Studien sökte även svar på lärares uppfattning om hur de arbetar för att skapa dessa relationer. LÄS MER

  3. 3. Relationskompetens : En intervjustudie om lärares syn på relationskompetensens betydelse för matematikinlärning hos elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Drakdal; Liza Jörlin; [2020]
    Nyckelord :Relationskompetens; matematiksvårigheter; specialpedagogik; matematikinlärning; lärmiljö; matematiklärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som syftar till att undersöka hur tolv matematiklärare från olika delar av Mellansverige ser på relationens betydelse för inlärningen hos elever med matematiksvårigheter. Studien har fokus på tre huvudfrågor: Vad lärare i matematik anser att deras förhållningssätt har för betydelse för elever som är i matematiksvårigheter, hur lärarna beskriver att deras relation påverkar elevens inlärning i ämnet matematik, samt hur återger och reflekterar några matematiklärare över sitt arbete i syfte att etablera och upprätthålla relationer till elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Lärares relationskompetens : och elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annefrid Nielsen; Sara Härensten; [2020]
    Nyckelord :Autism spectrum disorders AST ; communication; intellectual disabilities; special schools; Student-teacher-relationships STR ; teacher´s relational competence; Autismspektrumtillstånd AST ; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; lärares relationskompetens; student–teacher-relationship STR .;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att synliggöra hur relationellt lärande fungerar i arbetet med elever med autismspektrumtillstånd (AST) inom grundsärskolan. För insamling av det empiriska materialet gjordes intervjuer med fem lärare i grundsärskolan och observationer av lärare i undervisningssituationer med elever med AST. LÄS MER

  5. 5. Sociala relationer i modersmålsundervisning En kvalitativ studie ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mohaned Ridha; [2020]
    Nyckelord :Arabiska; Elevperspektiv; Modersmålsundervisning; Lärares relationskompetens; Sociala relationer; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Många studier har visat att sociala relationer är viktiga i lärandesammanhanget. Modersmålsundervisningen upplever olika utmaningar. De utmaningarna kan påverka möjligheter att skapa eller utveckla sociala relationer mellan modersmålslärare och elever. LÄS MER