Sökning: "lärares retorik"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden lärares retorik.

  1. 11. Är tala silver eller guld? : En studie om lärares sätt att arbeta med och betygsätta muntlig framställning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jennie Jacobsson; [2015]
    Nyckelord :retorik; läroplan; formativ; summativ; talängslan;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate how teachers in the 7-9 class in Sweden in the subject Swedish work with, and grade, oral presentation. Sex teachers has participated in interviews to examine this. They have been asked several questions which seeks to answer how they interpret the curriculum texts on oral presentation. LÄS MER

  2. 12. Retorisk undervisning : En studie om svensklärares förmåga att praktisera retoriska ämneskunskaper i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Robin Lindqvist; [2014]
    Nyckelord :Retorik; undervisning; läraryrket; pedagogisk retorik; svenska;

    Sammanfattning : Lärare i svenska har ett uppdrag att undervisa eleverna i retorik. Med detta uppdrag kommer dock inget om att läraren själv ska tillämpa disciplinen. Denna studie undersöker därför om lärarna tillämpar sina ämneskunskaper i retorik i sin undervisning. LÄS MER

  3. 13. Retoriken i svenskämnet på gymnasiet : Hur undervisningen kring muntliga framställningar prioriteras och organiseras

    Magister-uppsats, Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Emelie Carlberg; [2013]
    Nyckelord :rhetoric; Swedish subject; oral performances; retorik; retoriska arbetsprocessen; svenskämnet; muntliga framställningar;

    Sammanfattning : Med grund i retorikens återkomst i ämnesplanen för svenskämnet på gymnasiet är uppsatsens syfte att genomlysa retorikens plats i undervisningen, att undersöka lärares förhållningssätt till och genomförande av undervisning i muntliga framställningar. Syftet har konkretiseras genom de två frågeställningarna: Vilket förhållningssätt uppvisar svensklärare på gymnasiet till muntliga framställningar, med avseende på betydelse för elevers betyg och kompetens samt dess relevans i förhållande till andra moment i kursen? Hur ser svensklärare på organisationen av muntliga framställningar i svenskämnet? För att leva upp till syftet och besvara frågeställningarna har tre halvstrukturerade djupintervjuer genomförts, och dessutom har två informanter lämnat in listor på de begrepp som används i undervisningen kring muntliga framställningar. LÄS MER

  4. 14. Samma skola, sex olika uppfattningar : En kvalitativ studie om retorikens plats i svenskämnet

    M1-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Selim Ece; [2013]
    Nyckelord :Rhetoric; Oral presentation; Teachers perspective; Swedish subject; Classroom education; Retorik; Lärares perspektiv; Svenskämnet; Muntlig framställning; Klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the teachings of rhetoric’s in schools, more specifically within the Swedish subject; furthermore it examines how Swedish teachers work with rhetoric in the Swedish subject on a practical basis. The study also highlights teachers' approaches to the curriculum for high school. LÄS MER

  5. 15. Lärares retorik i klassrummet - Hur lärares egenskaper kan synliggöras med retoriska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Lindberg Väringer; Karin Nyström; [2012]
    Nyckelord :ethos; logos; lärares retorik; pathos; retorik; retoriska arbetsprocessen; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att, genom elevintervjuer och klassrumsobservationer, ta reda på vad som kan göra en lärare bra. Vi har intervjuat sex elever om vilka egenskaper som de tycker att en bra lärare ska ha och vilka egenskaper deras bästa lärare har. LÄS MER