Sökning: "lärares sociala kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden lärares sociala kompetens.

  1. 1. Vad lärare kan om GDPR på sociala medier : En kvantitativ studie om lärares digitala kompetens sett inom GDPR

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Uselius; Åsa Åhlén; [2023]
    Nyckelord :GDPR; Integritetsskyddsmyndigheten IMY ; lärare; elevrelaterat material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om lärare har fått utbildning om GDPR i skolan och om de vet vad de får publicera på sociala medier i sin profession som lärare. För att samla in data användes en  kvantitativ metod genom enkäter där 100 lärare svar analyserades. LÄS MER

  2. 2. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Wilma Modig; [2023]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; technological pedagogical and content knowledge; Digital källkritisk kompetens; samhällskunskap; demokrati; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER

  3. 3. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  4. 4. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Om det ska fungera bra kanske jaget får backa : En fenomenografisk kvalitativ analys av lärares uppfattningar om social kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Rebecca Ljunggren Eggefjäll; [2022]
    Nyckelord :social kompetens; sociala färdigheter; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att undersöka skillnader och variationer i lärares uppfattningar om social kompetens hos elever i skolan och hur lärare upplever att det kommer till uttryck i deras arbete. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv sker lärande genom socialt samspel mellan individer och grupper (Säljö, 2000). LÄS MER