Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärande för hållbar utveckling med ett undersökande arbetssätt : Vilka möjligheter och utmaningar lärare beskriver att de möter med ett undersökande arbetssätt i lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; undersökande arbetssätt; NO-undervisning; intervjustudie; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om lärares erfarenheter gällande vilka möjligheter som undersökande arbetssätt ger för att främja elevers lärande om och för hållbar utveckling i årskurs F-3 samt vilka utmaningar som arbetssättet ger upphov till i relation till elevernas lärande. Resultatet baseras på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. ”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Hultkvist; [2021-09-23]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; årskurs F-3; normkritik; lärares språkkompetens;

    Sammanfattning : The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents in their teachings and because of that, national curriculums are due to change. However, earlier studies focus mainly on secondary school teachers. LÄS MER

  3. 3. Deltagares och lärares syn på SFI : Förhållningssätt till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tommy Josefsson; [2019]
    Nyckelord :Kulturella värderingar; SFI klassrummet; muntlig språkkompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker deltagares och lärares förhållningssätt till SFI-undervisningen dels avseende kunskapssyn och lärande, dels relationer och kommunikation i klassrummet. Tio deltagare och tio lärare gav genom kvalitativa intervjuer ca 350 kommentarer kring SFI-undervisningen, vilka klassificeras utifrån kunskapssyn, lärande, relation och kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Likvärdig bedömning och skolutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christer Grenabo; [2009]
    Nyckelord :likvärdig bedömning; bedömning; skolutveckling; språkkompetens;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie syftar till att undersöka i vilken utsträckning satsningar på likvärdig bedömning fått genomslag i lärares verksamhet. Undersökningen tar avstamp i svårigheterna att implementera läroplan och kursplaner. LÄS MER

  5. 5. Tål alla Kiwi? : En empirisk studie av lärares praktiska tillämpning av Kiwimetoden i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Beatrice Karlström; Camilla Sjödin Mankiewicz; [2008]
    Nyckelord :Kiwimetoden; Nya Zeeland; Whole Language; vägledd läsning; individualisering;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar en läs- och skrivutvecklingsmetod, Kiwimetoden. Metoden härstammar från Nya Zeeland och grundtanken är att elever genom socialt samspel i meningsfulla sammanhang utvecklar språkkompetens. Nya Zeelands skola anses vara ”pedagogikens Mecka” och intresserar ”skolfolk” världen över. LÄS MER