Sökning: "lärares syn på åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärares syn på åtgärdsprogram.

  1. 1. Man trollar med knäna och väcker inte den björn som sover : Några lärares syn på extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Wrang; [2017]
    Nyckelord :additional adjustments; general advice; thematic analysis; support and special need educators; extra anpassningar; allmänna råd; tematisk analys; stödverksamhet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Lagen om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram trädde i kraft den 1 juli 2014. Denna lag påverkade all personal från förskola till gymnasium och till sin hjälp fick skolorna allmänna råd från Skolverket med kommentarer om hur arbetet med extra anpassningar ska utföras. LÄS MER

  2. 2. Att anpassa eller bli anpassad? : En kvalitativ studie om lärares och specialpedagogers syn på åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Fredin; [2015]
    Nyckelord :Lärares perspektiv; åtgärdsprogram; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram uppkom i och med att skolan blev mer mål- och resultatinriktad samt att kravet på dokumentation ökade. Åtgärdsprogram ska upprättas framförallt till de elever som, av olika orsaker, riskerar att inte nå skolans mål. LÄS MER

  3. 3. Olle är en svag läsare. En kvalitativ studie av åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Karin Engström; Birgitta Karlsson; [2013-09-03]
    Nyckelord :åtgärder; individanpassade insatser; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga vilka insatser som formuleras i åtgärdsprogram för elever i läs- och skrivsvårigheter samt hur dessa kan förstås. Vidare är syftet att undersöka hur ett antal lärares diskuterar kring åtgärder avsedda att stimulera läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Grönlund; [2013]
    Nyckelord :åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att se hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i idrott och hälsa. Avsikten är att undersöka och utveckla mina och läsarens kunskaper kring hur lärare arbetar med åtgärdsprogram i Sverige och Storbritannien och vilka effekter och vilken påverkan åtgärdsprogrammen har och får för elever och lärare. LÄS MER

  5. 5. Vilka är egentligen i behov av särskilt stöd? : En undersökning om lärares åsikter om arbetet med åtgärdsprogram i ämnet Idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Johansson; Anders Dickman; [2012]
    Nyckelord :Assesment; Physical education; failed; action plans; need of special support; Bedömning; Idrott och hälsa; underkänd; åtgärdsprogram; behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how teachers see the use of action plans for students in need of special support in physical education. The questions used were: What do the teachers consider being the causes for students not reaching the objectives in physical education? What experiences do four teachers have considering the work with action plans for students in need of special support? And, what experiences have one chosen head of school about establishing action plans for students in need of special support? To reach the answers to these questions qualitative interviews were made with four teachers from different schools. LÄS MER