Sökning: "lärares syn på elevinflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden lärares syn på elevinflytande.

  1. 1. ”Att anpassa undervisningen har på senare år blivit en förutsättning för att få en lyckad undervisning som når fram till alla” : En kvalitativ enkätstudie om lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i ämnet idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sandra Anna Thour; Maikel Odicho; [2022]
    Nyckelord :idrott och hälsa; inkludering; jämlikhet; social rättvisa; läroplansteori; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Lärare har i uppdrag att skapa en inkluderande och jämlik undervisning för alla elever. Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse kring lärares syn på och förhållningssätt till inkludering och jämlikhet i skolämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Elevinflytande och demokratiarbete i särskolan : En kvalitativ studie om lärarens syn på elevers inflytande i det demokratiska arbetet inom särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2022]
    Nyckelord :Compulsory Special School; Democracy Work; Student Influence; Convention on the Rights of the Child; Neuropsychiatric Disabilities; Grundsärskolan; Demokratiarbete; Elevinflytande; Barnkonvention; Neuropsykiatriska funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare inom särskolan jobbar och reflekterar över praxisnära arbete som berör elevdemokrati och elevinflytande. Studien har genomförts i form av gruppintervjuer där totalt sju verksamma lärare på en grundsärskola i mellersta Sverige har deltagit. LÄS MER

  3. 3. "Fem minuter kvar av lektionen, ta upp era bänkböcker!" : En litteraturstudie om i vilket syfte mellanstadielärare använder skönlitteratur i undervisningen och hur det påverkar elevers motivation, intresse och syn på läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Fanny Tingsén; Julia Warda; [2020]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; grundskolan 4-6; arbetssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser arbetssätt i undervisningen med anknytning till skönlitteratur samt hur dessa påverkar elevers inställning till läsning i mellanstadiet. Användningen av skönlitteratur i klassrummet varierar beroende på lärares engagemang och kunskap, vilket påverkar elevers inställning i förhållande till läsning. LÄS MER

  4. 4. Byråkratinflytande i skolan : En studie om lärarens roll i arbetet med elevinflytande i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrik Klarén; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare i den svenska grundskolans senare år arbetar med implementering av elevinflytande i undervisningen. Detta görs för att se hur implementeringens resa från styrdokumentsformuleringar omvandlas till handling i klassrummen. LÄS MER

  5. 5. Förmedlandet av det centrala innehållet och kunskapskraven i engelska 5 – rektorers, lärares och elever syn och förståelse av arbetet

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ulla Rydström; [2019]
    Nyckelord :knowledge requirements English 5; pupils; teachers; understanding; upper secondary school; gymnasieelever; förståelse; gymnasieskola; kunskapskrav engelska 5; gymnasielärare;

    Sammanfattning : I studien har rektorer, lärare i engelska och elever på en gymnasieskola blivit intervjuade med utgångspunkt i arbetet med det centrala innehållet och kunskapskraven i kursen engelska 5. Rektorerna och lärarna har beskrivit hur de ser på arbetet med styrdokumenten, ansvaret och betydelsen för eleverna. LÄS MER