Sökning: "lärares syn på no undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden lärares syn på no undervisning.
1. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: · How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? · In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects? The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER
2. Yoga inom ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie om lärares syn på yoga iundervisningen inom idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Purpose & question The purpose of the study is to investigate how the teachers in the subject of sports and healthlook at yoga, as well as whether yoga can be implemented in teaching within the subject ofsports and health in relation to students stress management/reduction. • What is the view of teachers in sports and health on yoga as content in the teaching? • How is yoga used in practice? • Teachers in the subject of sports and health see yoga as an effective method to reducethe student's stress level? Method The study has a qualitative approach and data was collected using five semi-structuredinterviews with physical education teachers at three different high schools in northern Stockholm. LÄS MER
3. Lärare och deras uppfattningar om utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : En av, om inte den viktigaste rollen i skolan, är lärarens roll. Läraren måste följa läroplanen, men hen har fortfarande ett stort inflytande i hur undervisningen ser ut. LÄS MER
4. F-3 lärares syn på resurstillgångar till utomhuspedagogik i NO-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om F-3 lärares uppfattningar om och erfarenheter av resurstillgångar för genomförande av utomhuspedagogik i NO-ämnena och exemplifiera hur lärare kan använda sig av resurser vid utomhusundervisning. Vi ville undersöka vilka resurser lärarna upplevde att de hade tillgång till, vilka resurser som kunde stärka deras förutsättningarna till att bedriva utomhuspedagogik samt hur lärarna använda olika resurser. LÄS MER
5. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER