Sökning: "lärares syn på specialpedagogen"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden lärares syn på specialpedagogen.

  1. 11. ANDT-undervisning och elever i missbrukande familjer : En kvalitativ studie om syn-och förhållningssätt samt förebyggande arbete i grundskolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefine Jonasson; [2013]
    Nyckelord :ANDT; missbruk; missbrukande familjer; skola; lärarroll; elever som far illa;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är belysa några utvalda rektorers, enskilda lärares och en specialpedagogs betydelse i den allmänna undervisningen av alkohol, narkotika, dopning och tobak (ANDT) i grundskolan. Syftet är också att visa utvalda skolors hantering och synliggörande av elever i missbrukande familjer. LÄS MER

  2. 12. Pedagogers syn på samverkan kring elever i behov av stöd - en jämförande studie mellan lärare och specialpedagoger

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Evelina Kruus; Jacob Westerlund; [2013]
    Nyckelord :Samverkan; lärare; specialpedagog; ansvarsfördelni;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattaransvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hurderas perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi har genomfört sjudjupintervjuer med fyra svensklärare, två specialpedagoger och en speciallärare, som ärverksamma på tre skolor (både högstadiet och gymnasiet) om deras uppfattning omsamverkan, ansvarsfördelning och intressekonflikter mellan lärare och specialpedagogeri arbetet kring elever med stödbehov. LÄS MER

  3. 13. "Att så frön" Specialpedagogens roll utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Hallén; Anna Björkman; [2011]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; lärandeorganisation; organisationsteori; lärares lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka specialpedagogens roll i skolutveckling utifrån ett lärande- och organisationsteoretiskt perspektiv. Detta innebär att belysa och analysera hur specialpedagoger kan främja lärares lärande om hur läraruppdraget kan förverkligas. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogen - som en synkroniseringsring i växellådan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Kollind; [2011]
    Nyckelord :erfarenhetsbaserat lärande; yrkesdidaktik; yrkeslärare; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Abstra Abstra ctInom gymnasieskolans yrkesprogram undervisar många yrkeslärare utan pedagogisk behörighet. Inom dessa program finns elever i behov av särskilt stöd som ska erbjudas det stöd de behöver inkluderat i sin undervisning. LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogens yrkesroll i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Carina Romgård; Kerstin Dahlberg Sträng; [2010-10-29]
    Nyckelord :yrkesroll; specialpedagogik; samarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Specialpedagoger har under sin studietid och genom att arbeta ute i verksamheterna tillägnat sig en bred kompetens. I den här studien vill vi studera specialpedagogens yrkesroll i skolan samt undersöka lärares och rektorers syn på specialpedagogens roll i skolans verksam-het. LÄS MER