Sökning: "lärares tal om normalitet och avvikelse"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärares tal om normalitet och avvikelse.

  1. 1. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  2. 2. Lärares tal om normalitet & avvikelse : En diskursanalys av hur fyra pedagoger talar kring normalitet och avvikelse hos elever i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jonas Andersson; Johan Josefsson; [2013]
    Nyckelord :avvikelse; diskursanalys; elever; normalitet; stämplingsteori; socialkonstruktionism; elever; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger talar om normalitet och avvikelse hos elever i grundskolan och identifiera vilka diskurser som dominerar samt diskutera vilka sociala konsekvenser det kan få för den enskilde beroende på vilka diskursiva framställningar av verkligheten som görs. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt och stämplingsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Lärares tal om normalitet & avvikelse : En diskursanalys av hur fyra pedagoger talar kring normalitet & avvikelse hos elever i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jonas Andersson; Johan Josefsson; [2013]
    Nyckelord :avvikelse; diskursanalys; elever; normalitet; stämplingsteori; skola; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger talar om normalitet och avvikelse hos elever i grundskolan och identifiera vilka diskurser som dominerar samt diskutera vilka sociala konsekvenser det kan få för den enskilde beroende på vilka diskursiva framställningar av verkligheten som görs. Studien utgår ifrån ett socialkonstruktionistiskt och  stämplingsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Är det normalt att vara avvikande eller avvikande att vara normal? : - En diskursanalytisk studie om lärares tal om elevers normalitet och avvikelser i klassrummet

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Madelene Glaad; Linn Pettersson; [2012]
    Nyckelord :Diskurs; normalitet; avvikelse; lärare; elev; skola; makt; samspel; ineraktion; klassrum;

    Sammanfattning : Syftet i denna uppsats är att undersöka hur lärare i grundskolan talar om och förhåller sig till normalitet och avvikelse hos elever i en klassrumsmiljö. Vi undersöker även hur lärare säger sig hantera elevers avvikelse samt vilka åtgärder de vidtar. LÄS MER