Sökning: "lärares tankar om samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden lärares tankar om samtal.

  1. 1. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Sofie Clewebrink; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematik; lärare; årskurs 1;

    Sammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på inflytande och delaktighet i förskoleklass : En kvalitativ intervjustudie utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Stenbäck; Adriana Morar; [2022]
    Nyckelord :Pupils perspectives; children s conversations; co-determination; participation; obedience; preschool class; influence; Elevers perspektiv; barnsamtal; medbestämmande; delaktighet; hörsammade; förskoleklass; inflytande;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande används flitigt i skolans verksamhet, men hur görs barn och elever delaktiga i undervisningen och när tillåts de egentligen ha inflytande? Studiens syfte är att belysa elevernas delaktighet och inflytande utifrån deras perspektiv. Den teori som används är Shiers delaktighetsmodell och som metod har intervjuer använts i form av barnsamtal. LÄS MER

  3. 3. Är en fråga bara en fråga? : En undersökning kring två lärares användning av frågor i svenskundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Thomas Petersen; [2022]
    Nyckelord :Conversations; questions; answers; knowledge; Samtal; frågor; svar; kunskap;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en empirisk studie som söker att analysera vilka typer av frågor lärare ställer i sin undervisning och vilken kunskap dessa möjliggör för eleverna. Som grund för analysen ligger intervjuer med två lärare på mellanstadiet och observationer av dessas lektioner. LÄS MER

  4. 4. Att främja klassrumsdialog om matematik och inkludera lågpresterande elever : En intervjustudie om lärares strategier och motiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Staffan Guinane; Hayat Karimi; [2022]
    Nyckelord :klassrumsdialog; sociomatematiska normer; inkludering; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Kursplanen i matematik (Skolverket 2019) fastställer att eleverna genom undervisning i ämnet ska utveckla förmågan att argumentera logiskt, föra matematiska resonemang och kommunicera matematik. Inom matematikundervisning ger klassrumsdialog eleverna möjlighet att träna kommunikativa förmågor i matematik. LÄS MER

  5. 5. Helklassdiskussioner om bråk i grundskolans årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Kling; [2021]
    Nyckelord :Bråk; bråkförståelse; begreppsförståelse; matematiska samtal; resonemang; klassrumsdialog.;

    Sammanfattning : Denna studies fokus ligger på helklassdiskussioner inom det matematiska ämnet bråk i grundskolans årskurs 4-6. Syftet med studien är att belysa matematiklärares tankar kring vad som är viktigt att tänka på vid helklassdiskussioner, och vad som upplevs som svårt. LÄS MER