Sökning: "lärares tro"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden lärares tro.

  1. 1. Att stärka elevernas matematiska självförtroende och minska matematikängslan : lärares syn på sitt pedagogiska ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Brant; [2024]
    Nyckelord :differentierad undervisning; KASAM; matematikängslan; matematiskt självförtroende; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur lärare uppmärksammar matematikängslan och lågt matematiskt självförtroende hos sina elever och anpassar sitt pedagogiska ledarskap utifrån det. Matematikundervisningen kan komma att spela en stor roll i en individs liv och påverka allt från mående under skoltiden till framtida yrkesval. LÄS MER

  2. 2. Lärares förändringsprocesser under implementeringen av den matematiska undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jessica Lind Caroline Hult; [2023-06-26]
    Nyckelord :”Tänka; resonera och räkna”; reform; förändringsprocess; systematisk process; heuristisk process; pilotlärare; implementering; flödesschema; djup; hållbarhet; spridning och skifte i ägande av reformen;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares förändringsprocesser vid reformimplementering i skolan. Detta har gjorts genom att undersöka lärares upplevelser av den kommunala reformimplementeringen av undervisningsmodellen Tänka, resonera och räkna. LÄS MER

  3. 3. Fröken, måste jag tro på gud? : En kvalitativ studie om F-3 lärares religionsundervisning i skolan utifrån lärares uppfattning om elevers livsfrågor och religion.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; religionsundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka hur F-3 lärare tillämpar läroplanen för sin undervisning i religion och på vilket sätt de inkluderar elevers livsfrågor i undervisningen. Genom intervjuer med lärare för årskurs F-3 har vi samlat in material för vår studie. Resultatet visar att elever har frågor gällande livet och religion. LÄS MER

  4. 4. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofi Bornlid; Ebba Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Strategier; Motverka; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER

  5. 5. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER