Sökning: "lärares val av litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden lärares val av litteratur.

  1. 1. Hur samtalar du? : En litteraturstudie om lärares undervisningsstrategier i arbetet med litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Jonsson; Josefine Kalén; [2024]
    Nyckelord :Literature; literature conversations; teaching strategies; literature circle; reading aloud; Litteratur; litteratursamtal; undervisningsstrategier; litteraturcirkel; högläsning;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att undersöka lärares undervisningsstrategier och förhållningssätt samt hur det påverkar elevers lärande i arbetet med litteratursamtal. Frågeställningarna som studien har avser att undersöka tidigare forskning, dess resultat samt hur det påverkar lärandet hos elever i åldrarna tre till elva år. LÄS MER

  2. 2. Lärares didaktiska val : Hur beskrivs och genomförs god skrivundervisning i högstadiets och gymnasiets svenskämne?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Johanna Svenningsson; [2024]
    Nyckelord :svenskämnet; skrivundervisning; didaktiska val; skrivdiskurser; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att belysa hur verksamma svensklärare på högstadiet och gymnasiet uppfattar begreppet ”god skrivundervisning” samt hur deras uppfattningar och didaktiska val kan relateras till Ivaničs (2004; Sturk & Lindgren, 2020, s. 8) skrivdiskurser. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelseundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 3 beskriver att de arbetar för att främja elevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stina Jardenius; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; literature talk; elementary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; textsamtal; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar flera olika processer. Det är av stor vikt att elever utvecklar en god läsförståelse för att nå framgång i skolan, men även för att fungera i dagens samhälle. LÄS MER

  4. 4. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tunbjer; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; årskurs F–3; didaktiskt redskap; språkutveckling; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; dialogism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER

  5. 5. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Rydkvist; Max Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Joy of reading; motivation; school library; primary school; children s literature; school librarian; Läslust; motivation; skolbibliotek; lågstadiet; barnlitteratur; skolbibliotekarier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER