Sökning: "lärares yrkesidentitet"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden lärares yrkesidentitet.
11. Konstruktioner av lärares yrkesidentitet i Inte gå under
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Läraryrket är ett av de mest omdiskuterade yrkena i Sverige under senare år. Samtidigt som skolan har genomgått en rad förändringar har det också ställts nya krav på lärare. Inte minst lärarnas roll och lärarnas villkor har diskuterats i den mediala debatten. Ofta verkar det som att alla har något att säga om lärare. LÄS MER
12. Lärare på uppdrag : En kvalitativ studie av en organisationsförändring utifrån lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Till följd av utvecklingen i omvärlden har SFI-skolan X utökat sin verksamhet genom att införa uppdragsutbildningar. Dessa utbildningar innebär att läraren undervisar ute på arbetsplatser där eleverna arbetar och inte i klassrummen på skolan. Syftet med studien är att beskriva och analysera lärarnas upplevelser av denna förändring. LÄS MER
13. Läraryrkets status och arbetsvillkor - en sociologisk studie av lärares uppfattningar av sitt yrke utifrån två sociala kontexter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Likvärdigheten i de svenska skolorna har minskat till följd av bland annat politiska reformer. De skilda villkor som råder för elever i olika skolor är ett uppmärksammat fenomen. Denna uppsats belyser istället hur den segregerade skolan kan påverka status och arbetsvillkor för lärare verksamma i skolor med olika elevrekrytering. LÄS MER
14. Professionalism satt på prov : Lärares identitetsskapande och de nationella proven
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här uppsatsen analyserar relationen mellan lärares skapande av en professionell yrkesidentitet och centralt standardiserade prov- och uppföljningssystem, i syfte att skapa kunskap om politisk styrning av den svenska skolan. Studien utgår från det skolpolitiska reformarbete som sedan år 2011 resulterade i fler och tidigare nationella ämnesprov i svenska grundskolor. LÄS MER
15. Olika skolor, olika identiteter? - Fem lärares syn på hur skolan påverkat deras lärarroll och identitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur fem lärare i samhällskunskap på två gymnasieskolor med väldigt olika karaktär, en lågstatusskola med yrkesutbildningar och en högstatusskola med enbart studieförberedande utbildningar, upplever att deras arbetsplats påverkar deras läraridentitet, samt hur arbetsplatsen villkorar deras lärarroll.Resultatet av intervjuerna har sedan analyserats och tolkats utifrån tidigare forskning och teorier, däribland George Herbert Meads teori om socialisation, Andy Hargreaves forskning kring lärarkulturer och Eva Rhöses forskning kring läraridentitet och lärarroller. LÄS MER