Sökning: "lärares yrkeskunnande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lärares yrkeskunnande.

  1. 1. Yrkeskunnande och professionsutveckling : Reflektioner om utbildningssystemet och andra essé anteckningar om bildningsidealet i "2000-talets utbildning"…

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Zoran Zivkovic; [2022]
    Nyckelord :utbildningssystem; lärarroll; skolledare; läraryrke; kunskap; kunnande; utbildningsmål; bildningsidealet; makt; nyhumanism; postmodernism; skolpolitik; dialog; intuition.;

    Sammanfattning : Min essé är samling av undersökningar, funderingar och teorier om bildning, kunskap, utbildning och lärarrollen i rådande utbildningssystemet. Mina förhoppningar är att essén belyser lärarens yrkesroll i en ny ljus. LÄS MER

  2. 2. Vem blir jag nu då? – En studie om lärares identitet i samband med covid-19

    Magister-uppsats,

    Författare :Susanne Nystedt; [2021]
    Nyckelord :läraridentitet; gymnasielärare; pandemi; covid-19; lösningsorientering; flexibilitet;

    Sammanfattning : Lärares identitet skapas och omskapas kontinuerligt i samspel med omgivningen. Att känna till och stödja utvecklingen av lärares identitet har visat sig vara viktig för bland annat kvaliteten i undervisningen och engagemanget för yrket. LÄS MER

  3. 3. ATT SÄTTA ORD PÅ DET VIKTIGA - en intervjustudie med lokala lärarutbildare om bedömning inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda kurser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2017-04-20]
    Nyckelord :Samverkan; bedömning; lärares yrkeskunnande; verksamhetsförlagd utbildning; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lokala lärarutbildare talar om bedömning under verksamhetsförlagd utbildning i förskollärarutbildningen. Teori: Studien utgår från ett kvalitativt perspektiv (Kvale och Brinkman, 2014) och dess teoretiska utgångspunkt är diskursanalys som teori och analysmetod (Alveson och Sköldberg, 2008). LÄS MER

  4. 4. PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pia Kjeldsen; [2016-12-21]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; pedagoger; praktiskt yrkeskunnande; didaktik; kvalitetsindikatorer; ordinarie undervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och metod, vilket innebär att samla in och analysera skriftliga eller muntliga berättelser och som kan användas såväl vid textanalyser, observationstillfällen och vid intervjutillfällen. LÄS MER

  5. 5. Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vian Talusi; [2016-05-04]
    Nyckelord :handledning; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den didaktiska undervisningsverkligheten. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER