Sökning: "lärarhögskolan c- stockholm"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan c- stockholm.

  1. 1. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  2. 2. Varenda gång en bok läses skrivs den om

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Camilla Drottshage; Christian Hökenhammar; [2008]
    Nyckelord :Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Detta är en C-uppsats som är skriven för institutionen ”Individ – omvärld och lärande” vid Lärarhögskolan i Stockholm under höstterminen 2007. Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med skönlitteratur i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling genom musik

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sara Paulsson; Jennie Westberg; [2008]
    Nyckelord :sång; rytm; musik; språkutveckling; förskolebarnet;

    Sammanfattning : Den här C-uppsatsen handlar om några erfarna pedagogers syn på förskolebarnets språkutveckling genom musik. Syftet med undersökningen är att se om sång och musik kan främja barnets språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Föräldrasamverkan ur ett förskollärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Lilian Veider; Sigrid Senghore; [2007]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; förskolan; förskollärare; uppfattningar; fenomenografi; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats har varit att få ökad insikt och kunskap kring föräldrasamverkan i förskolan. Vi har valt att undersöka och analysera föräldrasamverkan ur ett förskollärarperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Gäller den mångkulturella skolan även för lärarna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Linn C. Molife; Mercedes Corral; [2007]
    Nyckelord :mångkulturell skola; mångfald i skolan; kulturell mångfald; mångkulturell undervisning; tvåspråkighet; språk och identitet; utländska lärare;

    Sammanfattning : Med denna uppsats har vi närmat oss ämnet ”den mångkulturella skolan” ur lärarens perspektiv. En mångkulturell skola tolkas ofta som en skola med elever från många olika kulturer. Tyvärr glöms ofta de utlandsfödda lärarna bort. LÄS MER