Sökning: "lärarhögskolan i Stockholm"

Visar resultat 1 - 5 av 288 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan i Stockholm.

  1. 1. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  2. 2. Diagnosen ADHD-behövs den? : En intervjustudie med lärare inom grundskolan.

    Magister-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm (LHS)

    Författare :Birgitta Hammarborg; [2009]
    Nyckelord :ADHD; inkludering; diagnos; bemötande; skolmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om och i så fall hur det är något som ändras i lärarnas undervisning när elever får diagnosen ADHD. Jag ville veta om eleverna får några andra förutsättningar i och med det att de får en diagnos. LÄS MER

  3. 3. Kunskap, krav och kontroll: krisen i svenska skolan. : en analys av Dagens Nyheters skolpolitiska rapportering 2004 och 2007.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap; Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Kristin Källströmer; Maria Wedar; [2008]
    Nyckelord :Dagens Nyheter; media; skola; skolpolitik; textanalys;

    Sammanfattning :                     Skolan är alltid under förändring och utveckling och ständigt debatterad. De allra flesta har en åsikt om skolan och eftersom den är en viktig samhällsinstitution får den utstå mycket kritik. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning : Några elevers kunskaper och förklaringar om positionssystemet i åk 4

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Kristine Kärki; Anette Lindroos; [2008]
    Nyckelord :positionssystemet; kunskap; jämförelse; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att beskriva några elevers kunskap och förklaringar om positionssystemet i två olika skolor i år 4. Det var också intressant att jämföra skolornas likheter och olikheter av skolform, arbetssätt, klassrumsklimat och kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Jämställdhetsarbete i förskolan : hinder och stimulans

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Karin Eriksson; [2008]
    Nyckelord :jämställdhet; jämställdhetsarbete; förskola; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett jämställdhetsarbete på två förskolor utvecklats och vad som påverkat utvecklingen. Studiens syfte har varit att undersöka vilken syn personalen på de två förskolorna har på sitt jämställdhetsarbete samt vad som har hindrat respektive stimulerat en utveckling av jämställdhetsarbetet. LÄS MER