Sökning: "lärarhögskolan stockholm lek"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan stockholm lek.

  1. 1. Ämnesintegrering inom ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Alexandra Sellman; Linda Tabet; [2008]
    Nyckelord :matematik; integrering;

    Sammanfattning : I Lpo 94 poängteras att lusten att lära ska väckas genom lek och skapande. Det abstrakta ämnet matematik ska göras konkret i den undervisning som bedrivs i skolorna. Historiskt sett har detta varit en ståndpunkt för matematikundervisningen sedan länge. Genom att in-tegrera matematik i praktiska ämnen sker lärandet genom tillämpning. LÄS MER

  2. 2. Femte dimensionen på LHS?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Eeva Koroma; [2008]
    Nyckelord :Femte dimension; IKT; kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Femte dimension (5D) är ett internationellt nätverk för forskare, lärare, elever och studenter. I den här uppsatsen har jag genom en studie i Femte dimensionens anda utforskat vad ett IKT- inriktat samarbete mellan fältet och högskola innebär för de inblandade och diskuterat frågan om hur samarbetet med hjälp av IKT kan se ut. LÄS MER

  3. 3. Att tälja leksaker i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sarah Hammar; [2008]
    Nyckelord :leksaker; hantverk; förebild; kreativitet; fantasi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att undersöka om det är möjligt att som pedagog tälja leksaker i en barngrupp medan barnen leker. Undersökningen har även inriktats mot om det egna förhållningssättet till själva utförandet av att tälja leksaker, kan ha inverkan på barnens lek. LÄS MER

  4. 4. Skolgården - En värdefull miljö : Jämförande studie av en skolgårds värden ur elevperspektiv i relation till dokument som utgör underlag för en upprustning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan i Stockholm (LHS)

    Författare :Anna Alpsten; [2008]
    Nyckelord :Barn; skolgård; barnutveckling; salutogent perspektiv; KASAM och värden;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att lyfta en utvald skolgårds värden ur elevers perspektiv för att sedan jämföra detta med de värden som ett upprustningsförslag tagit hänsyn till och arbetat mot. Denna beskriver de kvalitativt olika sätt som människor uppfattar en skolgård. LÄS MER

  5. 5. Fri lek pågår - var god stör ej!

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Suvi Anderstam; Sonja Bergman; Helene Reidefors Larsson; [2007]
    Nyckelord :fri lek; pedagogstyrda aktiviteter; utrymme; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att ta del av olika pedagogers uppfattningar kring den fria leken på förskolan. Vi har intervjuat fyra pedagoger på fyra förskolor med olika pedagogiska inriktningar. LÄS MER