Sökning: "lärarhögskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 328 uppsatser innehållade ordet lärarhögskolan.

  1. 1. Verksamhetsförlagd utbildnings påverkan på rösten : hos förskollärarstudenter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Maja Andersson; Adam Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Röstbesvär; Verksamhetsförlagd utbildning; Förskollärarstudenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskollärare är högt representerade bland patienter med röststörning på logoped-mottagningar vilket kan kopplas till långvarigt röstanvändande och belastande omgivningsfaktorer. Redan under utbildningen börjar röstbesvär uppkomma hos många studenter och detta verkar öka i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU). LÄS MER

  2. 2. En kunskapslucka i skolans värld? En kunskapsöversikt om elever med begränsningar i det teoretiska och abstrakta tänkandet - dess följder och konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Rixman; [2015]
    Nyckelord :En skola för alla; individualiserad undervisning; Lgr11; läroplan; motivationsforskning; svagbegåvad; svagbegåvning; svag teoretisk begåvning; särskilt stöd; The Big Five;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i min egen kunskapslucka kring elevgruppen svagbegåvade, trots flera år på Lärarhögskolan i form av lärarutbildning och ett flertal fristående kurser, så ville jag undersöka hur forskningen såg ut på området. Bilden som växte fram visade på ett osynliggörande av denna elevgrupps problematik. LÄS MER

  3. 3. "I have a dog - i havet jag dog" : Lärares resonemang kring verbal kommunikation iundervisningen i ämnet engelska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Victoria Strand; Anna Larsson; [2014]
    Nyckelord :Lärare; engelska; verbal kommunikation; resonemang; erfarenhet; förväntningar;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur lärare som undervisar i grundskolans tidigare år resonerar kring verbal kommunikation i sin undervisning i ämnet engelska. Intervjuade lärare är alla situerade på olika skolor i en mellanstor stad i sydvästra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Skolan som social arena? : En studie om den levande sociala gemenskapen på två skolor

    M1-uppsats, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Sörblom Groth; [2013]
    Nyckelord :relationer; relationsarbete; relationsskapande; relationskompetens; utbildningsgemenskap.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att skapa en ökad förståelse för skolan som arena för att främja allsidiga kontakter och en levande social gemenskap samt att undersöka hur pedagoger och rektorer uppfattar och tolkar skollagens och läroplanens direktiv om detta uppdrag. Utgångspunkten i undersökningen ligger i kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer från två högstadieskolor. LÄS MER

  5. 5. Att använda digitala hjälpmedel i de estetiska skolämnena textilslöjd och musik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Åsa Nilsson Hedblad; [2013]
    Nyckelord :digitala hjälpmedel; multimodalt lärande; musik; olika lärstilar slöjd; särskilda behov;

    Sammanfattning : Uppsatsarbetets syfte är att ur ett elevperspektiv öka kunskapen om vad användande av digitala hjälpmedel som didaktiska redskap kan innebära för elevernas lärande i textilslöjd och musik. Frågor om hur lärare och elever tänker om och upplever användandet av digitala hjälpmedel i undervisningen i textilslöjd och musik samt vilka för- respektive nackdelarna kan vara med att använda dem ställs i studien. LÄS MER