Sökning: "lärarhandledning"

Visar resultat 21 - 25 av 168 uppsatser innehållade ordet lärarhandledning.

  1. 21. Stöd i lärarhandledningar för matematikundervisning med digitala lärresurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Hellström; Siiri Laitinen; [2022]
    Nyckelord :mathematics education; digital curriculum resources; digital tools; teacher s guide; curriculum materials; analysis of learning materials.; matematikundervisning; digitala lärresurser; digitala verktyg; lärarhandledning; läromedel; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur lärarhandledningar kan stödja lärares matematikundervisningmed digitala lärresurser, samt att belysa eventuella skillnader mellan olika lärarhandledningar med avseende på detta. Tre lärarhandledningari matematik för grundskolans årskurs tre undersöks med hjälp av riktad kvalitativ innehållsanalys och de valda lärarhandledningarna jämförs mot ett teoretiskt ramverk beståendes av Davis och Krajciks (2005) principer för hur läromedel bör utformas så att de stödjer lärares undervisning. LÄS MER

  2. 22. F-3 lärares syn på resurstillgångar till utomhuspedagogik i NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Eriksson; Madelene Risberg Persson; [2022]
    Nyckelord :experience; outdoor education; primary school; resources; teaching; lågstadiet; resurser; undervisning; upplevelser; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om F-3 lärares uppfattningar om och erfarenheter av resurstillgångar för genomförande av utomhuspedagogik i NO-ämnena och exemplifiera hur lärare kan använda sig av resurser vid utomhusundervisning. Vi ville undersöka vilka resurser lärarna upplevde att de hade tillgång till, vilka resurser som kunde stärka deras förutsättningarna till att bedriva utomhuspedagogik samt hur lärarna använda olika resurser. LÄS MER

  3. 23. Vem är modelläraren? : En kvalitativ analys av lärarhandledningar för litteraturundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Hansson; Ida Andersson; [2022]
    Nyckelord :Model teacher; model reader; teaching materials; teaching guide; literature studies; high school; Swedish; Modellärare; modelläsare; läromedel; lärarhandledning; litteraturundervisning; gymnasieskola; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärarhandledningar för litteraturundervisning på gymnasienivå är konstruerade, för att se vilka föreställningar om svensklärare som framställs i dem. För att undersöka detta används en kvalitativ analys som fokuserar på uppgiftskulturen i lärarhandledningarna, och de didaktiska frågor som kan besvaras genom materialet. LÄS MER

  4. 24. Hur lärarhandledningar i matematikläromedel stöttar lärares undervisning och samtidigt utvecklar deras kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Åkerlund; Victoria Lilja; [2022]
    Nyckelord :Designprincip; subtraktion; lärarhandledning; lärarkunskaper; MKT ramverk.;

    Sammanfattning : Den dominerande artefakten inom matematikundervisningen är läroboken, vilken ofta utgör grunden för en lärares planering och genomförandet av lektioner. Det medför att läromedel är en väg att nå ut till lärare med exempelvis information. Läromedel kan både fungera stöttande för undervisningen och utvecklande av lärarkunskaper. LÄS MER

  5. 25. Lärares upplevelser av implementeringen av läromedlet Singma i sin egen undervisning : Teachers experiences of the implementation of the teaching aid Singma in their own teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Nilsson; Michelle Hansen; [2022]
    Nyckelord :fortbildning; implementering; lärobok läromedel; lärarhandledning; manöverutrymme; Singma;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur matematiklärare i Sverige upplever implementeringen av läromedlet Singma i sin undervisning. Syftet med studien är att undersöka hur ett urval lärare verksamma i F-3 upplever implementering av ett läromedel från en annan kultur till sin matematikundervisning. LÄS MER