Sökning: "lärarkompetens och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden lärarkompetens och undervisning.

  1. 1. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Särskild begåvning i matematik : Lärares erfarenheter av identifiering och undervisning av särskilt begåvade elever i matematik i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; högpresterande elever; lärarkompetens; matematik; särbegåvning; särskilt begåvade elever; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter av att identifiera särskilt begåvade elever i matematik samt lärares erfarenheter av att undervisa dessa elever. Studien syftar vidare till att undersöka eventuella hinder kopplade till detta. LÄS MER

  3. 3. Att lyckas med matematikundervisningen, Vad spelar roll? : Lärares perspektiv och faktorer i undervisning och organisation hos framgångsrika skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hedvig Bolmgren; Janette Hagdahl; [2023]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; organisation; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : I dagens skola lämnar ett antal elever årskurs 9 utan godkänt betyg i matematik, trots att styrdokumenten trycker på elevens rätt att få det stöd som krävs för att nå dit. Studiens syfte är att inför vår kommande yrkesutövning som speciallärare och specialpedagog få ökad kunskap om vad som utmärker skolor där eleverna när de går ut årskurs nio under flera år i rad nått högre resultat än förväntat när det gäller måluppfyllelse i matematik samt vilka faktorer lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer ser som viktiga för att kunna utföra ett gott arbete med goda resultat för alla elever. LÄS MER

  4. 4. Konsten att arbeta med flerspråkiga barn : En fenomenologiskt-hermeneutisk studie om förskollärares upplevelser av kompetens i arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sundström; Anthoula Papadopoulou; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; multilingual competence; experience; experiential learning; teacher competence; language development competence; didactics; didactic competence; Flerspråkighet; flerspråkig kompetens; erfarenhet; erfarenhetslärande; lärarkompetens; språkutvecklande kompetens; didaktik; didaktisk kompetens.;

    Sammanfattning : Flerspråkig didaktisk kompetens är ett ämne som diskuteras i forskning för förskolor och grundskolor på grund av att flerspråkiga barn har ökats i Sverige. Resultat från tidigare forskning visar exempelvis att lärare upplever att de inte har den nödvändiga kompetensen för att undervisa flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Laborativ undervisning i fysik : En kvalitativ studie om lågstadielärares upplevelser av laborativt arbete i fysik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Sillanpää; Agnes Zetterlund; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; förutsättningar; grundskolan; intervjustudie; laborativt arbete;

    Sammanfattning : I de naturorienterande ämnena ska eleverna utveckla kunskaper genom undersökande arbetssätt där laborationer är en bärande del. Tidigare forskning har fokuserat på att undersöka det laborativa arbetssättets påverkan på lärare och elever i de högre årskurserna samt gymnasiet. LÄS MER