Sökning: "lärarledda utvecklingssamtal"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärarledda utvecklingssamtal.

  1. 1. En kvalitativ studie om utvecklingssamtal på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Mårtensson; Georgette Namei; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; utvecklingssamtal; lärarledda utvecklingssamtal; elevledda utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en inblick i och förstå hur lärare tänker kring valet av utvecklingssamtal. Materialet till studien har samlats in genom 8 intervjuer med totalt 10 legitimerade och yrkesverksamma lärare, där två av intervjuerna var dubbelintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Elevledda utvecklingssamtal : En fenomenografisk studie ur en elevs perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Wallin; [2016]
    Nyckelord :Elevledda utvecklingssamtal; fenomenografi; intervju; en elevs perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt elevers erfarenhet och uppfattning om fenomenet elevledda utvecklingssamtal och deras erfarenhet att ta upp problemområden på elevledda utvecklingssamtal. Elevledda utvecklingssamtal innebär att det är eleven som leder utvecklingssamtalet och denna form av utvecklingssamtal har blivit allt mer populära i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Skriftliga omdömen eller inte. : En studie i hur högstadieelever ser på utvecklingssamtal och dess förberedelser i relation till lärandeprocessen efter införandet av Lgr 11.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Minna Thullberg; [2014]
    Nyckelord :Student influence; Individual development plans; Meta-cognition; Written assessment; Personal development dialogue; Elevinflytande; individuell utvecklingsplan; metakognition; skriftliga omdömen; utvecklingssamtal.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka hur elever i årskurs 7 upplever att utvecklingssamtal och dess förberedelser är en del i deras lärandeprocess, om uteblivna skriftliga omdömen påverkat lärprocessen, samt vilka likheter och skillnader det finns mellan elevledda jämfört med lärarledda utvecklingssamtal. Med en enkätundersökning jämfördes attityder hos elever från två olika skolor; Tätortsskolan som använde skriftliga omdömen och lärarledda utvecklingssamtal och Storstadsskolan utan skriftliga omdömen och med elevledda utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 4. Elevledda utvecklingssamtal, ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Gigi Lönn Stråle; [2011]
    Nyckelord :Student led Conferences; Elevledda utvecklingssamtal; utvecklingssamtal; metakognition;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras en mindre intervjustudie om hur elever på Barn och fritidsprogrammet i en medelstor kommun i mellersta Sverige upplever utvecklingssamtalen sedan de själva börjat ansvara och leda dem i så kallade elevledda utvecklingssamtal. Det övergripande syftet med undersökningen är att få mer kunskap om elevernas uppfattning över hur de upplever att själva ansvara för utvecklingssamtalets genomförande och hur detta tillvägagångssätt påverkat deras studiemotivation och studieresultat. LÄS MER