Sökning: "lärarnas arbetsätt med"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärarnas arbetsätt med.

  1. 1. Språkstörning och matematikundervisning ur ett elev och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Schrey Gullers; [2022]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; kvalitativ forskningsintervju; lärares beskrivningar; matematikundervisning; språkstörning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att utifrån ett elev och lärarperspektiv beskriva arbetsätt och metoder som är framgångsrika och förebygger matematiksvårigheter. Syftet med studien är att bidra med kunskaphur elever med språkstörning upplever matematikundervisningen och hur lärare beskriver matematikundervisningen för elever med språkstörning och med detta hitta framgångsfaktorer i metoder och arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Edin; Linnéa Linde; [2020]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande; interdiscpilinary; teachers views; teachers’ beliefs; interdisciplinary school; interdisciplinary teachers’ opinions;

    Sammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Fröken, jag minns inte! : En kvalitativ studie om hur lärare undervisar i matematik från förskoleklass till årskurs 3 relaterat till forskning om arbetsminnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Maria Grönlund Mattsson; [2017]
    Nyckelord :centrala verkställande delen; fonologiska loopen; matematikinlärning; metodik i fyra faser; nöta; repetera; visuell-spatiala delen;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt om lärarna bedriver matematikundervisning så att olika delar i arbetsminnet hos eleverna stimuleras, relaterat till forskning om arbetsminnet. Forskning visar på att arbetsminnet har stor betydelse vid matematikinlärning och att det finns olika arbetsätt för att hjälpa eleverna att minnas kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Synliggöra lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Robin Sundberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare arbetar med att synligöra lärandet och kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa. Studien syftar även till att undersöka om elevernas uppfattningar av lärandet överensstämmer med det som deras lärare avser att lära ut. LÄS MER

  5. 5. Matematik ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Redegard; [2013]
    Nyckelord :intervjuer; lärare; matematik; PISA; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ramfaktorteori undersöka hur lärare lägger upp sin undervisning i matematik samt hur deras arbetsätt kan påverka hur eleverna lyckas i PISA-undersökningarna. Utgångspunkt för studien har varit svenska elevers försämrade resultat i PISA-undersökningarna. LÄS MER