Sökning: "lärarnas plikt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärarnas plikt.

  1. 1. Matematiska svårigheter hos de nyanlända eleverna : En kvalitativ studie om lärarnas arbetssätt och erfarenheter kring nyanlända elevers svårigheter i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariem Suleiman; Rana Rofael; [2019]
    Nyckelord :Culture; formal and informal language; language; mother tongue; newly arrived pupils.; Formellt- och informellt språk; kultur; modersmål; nyanlända elever; språk.;

    Sammanfattning : Denna studie berör lärares uppfattningar om nyanlända elevers matematiska svårigheter i årskurs 1–3. Flera nyanlända elever börjar i den svenska skolan, vissa av dem har skolbakgrund och vissa saknar det. Oavsett vilket är det skolans och lärarens plikt att handleda och stötta eleverna i deras studier. LÄS MER

  2. 2. Vad tycker egentligen högstadieelever om läsning? : Ett elevperspektiv på läsandet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maximilian Morris; [2018]
    Nyckelord :”högstadiet”; ”läsande”; ”läsintresse”; ”läsmotivation”;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa högstadieelevers perspektiv på läsandet i skolan för att se om och hur dessa skiljer sig från ett lärarperspektiv. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Religionsfrihet och skolplikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Dunér; Theresia Norberg; [2014]
    Nyckelord :Religionsfrihet; Skolplikt; Befrielserätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur lärare och rektorer på två kommunala skolor i Malmö ser på religionsfrihet i relation till skolplikten. Vi analyserade hur mötet mellan religionsfrihet och skolplikt ser ut i praktiken, utifrån rektorernas såväl som lärarnas perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Alternativa verktyg : Lärarens användning av IT i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emmie Christiansson; Camilla Hallner; [2013]
    Nyckelord :verktyg; inkludering; vision; en skola för alla; IT; material; vision;

    Sammanfattning : Undersökningen behandlarimplementeringsprocessen av IT i undervisningen. Syftet är att undersöka möjligheterna och förutsättningarna för lärarna vid implementering av ITi undervisningen. För att kunna svara påfrågeställningarna riktades undersökningen till lärarna på en skola ur ettbekvämlighetsurval. LÄS MER

  5. 5. Elektronisk mobbning : En studie kring e-mobbningens arenor, samt vuxnas och ungas moraliska och rättsliga ansvar

    M1-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Torbjörn Dahlberg; [2008]
    Nyckelord :elektronisk mobbning; mobbning; digital; Internet; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i den elektroniska mobbningen utifrån de fyra klasser där jag har genomfört min undersökning, samt den litteratur som finns att tillgå inom ämnet. Som utgångspunkt för detta utgår jag ifrån följande frågställningar: I vilka arenor visar sig den elektroniska mobbningen? Kan man se skillnader/likheter mellan den elektroniska och den traditionella mobbningen utifrån mina enkätfrågor och tidigare forskning? Hur kan man som lärare och förälder motarbeta och förebygga elektronisk mobbning? Vilken plikt har man, både moraliskt och rättsligt, som lärare i kampen mot elektronisk mobbning? Min studie bygger delvis på tidigare litteratur inom ämnet. LÄS MER