Sökning: "lärarnas trivsel"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärarnas trivsel.

  1. 1. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Pernilla Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :health factors; organizational and social work environment; promote; school climate; teachers; friskfaktorer; främja; lärare; organisatorisk och social arbetsmiljö; skolklimat;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER

  2. 2. Lärare i fritidshems uppfattningar om elevinflytande : En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem skapar möjligheter för elever att utöva inflytande 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hamdiye Yenigün; [2023]
    Nyckelord :Elevinflytande; inflytande; delaktighet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevinflytande. Syftet med studien är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om elevinflytande och hur de skapar möjligheter för elever att utöva inflytande. Studien är kvalitativ och semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex olika lärare på tre olika skolor. LÄS MER

  3. 3. Motivationsfrämjande arbete i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Madeleine Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :bildundervisning; lärarperspektiv; motivation; motivationsfrämjande arbete; motivationsteorier;

    Sammanfattning : Skolverket (2018) presenterar i rapporten Attityder till skolan under kapitlet Trivsel och motivation hur enbart 48% av eleverna från årskurs 7–9 tycker skolan ”oftast eller alltid” är rolig. Likaså visar rapporten hur enbart 15% flickor respektive 27% pojkar mellan årskurserna 7–9 upplever att skolan ”alltid” är meningsfull. LÄS MER

  4. 4. Rektors ledarskap – en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helena Willman; [2020]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; rektors ledarskap; grundskolan; pedagogiskt ledarskap; ledarskapshandlingar; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts med tio intervjuer där grundskollärare delger sina tankar och upplevelser av rektor och rektors ledarskapshandlingar och hur de anser att rektors ledarskap påverkar dem i både deras dagliga arbete och i deras trivsel i stort på skolan. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare, verksamma inom den svenska grundskolan, uppfattar ledarskapet hos skolans rektor. LÄS MER

  5. 5. Lärares tankar om rasten : med avseende på elevhälsoarbete, vuxennärvaro och måluppfyllelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Louise Storm; [2015]
    Nyckelord :Elevhälsa; Lärares tankar; Måluppfyllelse; Mellanstadiet; Rast;

    Sammanfattning : Rasten är en stor del av elevernas skoldag. Den påverkar elevernas trivsel och därmed även i förlängningen deras måluppfyllelse. Elever som har svårt med raster tenderar att få svårt även på lektionerna. LÄS MER