Sökning: "lärarprofessionalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lärarprofessionalitet.

  1. 1. En tydlig reform är en framgångsrik reform. : En studie om karriärstegsreformens påverkan på lärares arbetsklimat och yrkesprofessionalitet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Hellsing; Matilda Sjödin; [2018]
    Nyckelord :Karriärstegsreformen; förstelärare; läraryrket; organisationsförändring; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Studien ämnar studera gymnasielärares egna upplevelser av karriärstegsreformens implementerande och dess påverkan på arbetsklimatet och yrkesprofessionaliteten. Empiri har samlats in genom totalt sex intervjuer med tre förstelärare och tre lärare, därefter har materialet analyserats och relaterats till tidigare forskning och litteratur. LÄS MER

  2. 2. Kulturmöten i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Malin Forsberg; Rikard Nordwall; [1999]
    Nyckelord :religionsdidaktik; kulturmöte; religionsmöte; invandrarelever; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på intervjuer med lärare och invandrarelever om hur de upplever sin situation i skolan när det gäller kulturmöten. Deras svar är ett litet urval av den mängd av erfarenhet som finns ute på de svenska skolorna. LÄS MER

  3. 3. Jehovas Vittnen : elever med en annan trosuppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Gunilla Andersson; Eva-Lotta Lingvall; [1998]
    Nyckelord :religionsdidaktik; Jehovas Vittnen; kulturmöte; religionsmöte; förhållningssätt; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utförts som en examinationsuppgift i termin sju på Grundskollärarutbildningen 1-7 vid Högskolan i Gävle. Examensarbetets huvudsyfte var att ta reda på hur man som blivande lärare på bästa sätt bemöter en elev som är ett Jehovas vittne med hänsyn till både elevens trosuppfattning och Lpo 94. LÄS MER

  4. 4. Lärares attityder till, och hantering av religionsämnet i årskurs 4-6 (f.d. mellanstadiet) : en studie baserad på 9 djupintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Jan Torberntsson; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; religionskunskap; religionsämnet; livsfrågor; undervisningssituation; ämnesutveckling; etik; etikundervisning; läroplan; religionsundervisning; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Jag fick genom uppsatsen bekräftat det som jag redan innan anat, nämligen att religionsämnet i mångt och mycket faktiskt upplevs som ett ämne som är svårt att undervisa i, av olika skäl som jag närmare redogör för i själva uppsatsen, och att ämnet tenderar att bli ett ämne man tar tag i, då det dåliga samvetet över att man inte ger det det utrymme det enligt läro- och timplan skall ha, plågar läraren allt för mycket, eller att man helt enkelt lämnar över det till någon annan lärare, som antas ha större kunnande och/eller motivation. Dessutom upptäckte jag att många lärare fortfarande uppfattar religionsämnet som huvudsakligen ”kristendomskunskap”, och att man alltså i ganska liten utsträckning följer de nyare läroplanernas intentioner beträffande ämnet. LÄS MER

  5. 5. Jehovas vittnen och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Victorine Jergander; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; samfundsvetenskap; Jehovas vittnen; förhållningssätt; lärarprofessionalitet; religiös identitet; bemötande; skolsituation; religionsmöte; kulturmöte;

    Sammanfattning : Ett av de stora svaren jag kommit fram till efter att ha skrivit denna uppsats är att Jehovas vittnen är olika. Det som känns rätt och riktigt för ett vittne kan vara helt fel för ett annat. LÄS MER