Sökning: "lärarprogrammet linköpings universitet"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden lärarprogrammet linköpings universitet.
1. Vilka strategier och metoder väljer gymnasieelever då de löser problem med stickprov?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Rapporten presenterar en fallstudie som genomförts som en del av lärarprogrammet vid Linköpings universitet. Den nuvarande studien bygger på en tidigare studie om hur lärarstudenter löser problem gällande stickprov. LÄS MER
2. Varför, hvorfor, kvifor? : Lärarstudenters inställning till grannspråksundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka lärarstudenters inställning till grannspråksundervisning i den egna framtida yrkesutövningen. Mer specifikt har jag undersökt om inställningen styrs av egna tidigare erfarenheter, utbildningen inom lärarprogrammet och/eller geografisk placering av lärosäte. LÄS MER
3. Kursvärdering - en process : Några kursansvariga högskolelärares tankar kring arbetet med kursvärdering
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där tolv kursansvariga högskolelärare inom Lärarprogrammet vid Linköpings universitet intervjuats. Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om kursvärdering och dess betydelse för högskolelärarens arbete. LÄS MER
4. "Matematikutbildning är viktigt!" – Men varför det? : En empirisk studie kring tre argument för matematikutbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Detta är ett examensarbete på c-nivå från lärarprogrammet vid Linköpings Universitet. Det undersöker hållbarheten hos tre argument för matematikutbildning vid en applikation på sjuksköterskeprogrammet, också det vid Linköpings Universitet. LÄS MER
5. Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål pålärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För attuppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- ochspecialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. LÄS MER