Sökning: "lärarröster"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet lärarröster.

  1. 1. Grundskolans svenskämne : En systematisk litteraturstudie om svenskämnet som demokratiämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Ahlkvist; [2020]
    Nyckelord :Swedish tuition; democracy; Svenskundervisning; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur demokratiundervisningen i svenskämnet beskrivs i aktuell forskning. Studien har genomförts som en systematisk litteraturstudie där studiens två forskningsfrågor har haft huvudrollen, nämligen frågan om vilken roll demokratiundervisning har i svenskämnet och frågan om hur lärare och elever ser på demokratiuppgiften. LÄS MER

  2. 2. Vägar till ett muntligt aktivt klassrum : En systematisk litteraturöversikt med fokus på tystlåtna elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Victor Redin; Dilan Bilge; [2020]
    Nyckelord :Oral activity; learning; fear; anxiety; shyness; pupils; teacher; school; relations; teaching methods; classroom environment; Muntlighet; lärande; rädsla; ångest; blyghet; elever; lärare; skola; relationer; undervisningsmetoder; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med den systematiska litteraturstudien är att ge en översikt över forskning om i vilka sammanhang elever är tystlåtna och hur tystlåtenheten relateras till elevernas personliga drag och kompetenser samt om hur alla elever kan involveras i muntligt aktiva klassrum. Studien grundas i tidigare forskning som samlat in sitt material framför allt genom empiriska metoder, som intervjuer, observationer och enkäter. LÄS MER

  3. 3. "Flera av dem har aldrig sett en karta" : Lärarröster om geografiundervisning med nyanlända i klassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Victoria Hellström; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; SO-undervisning; ämnesrelaterat språk; geografiundervisning;

    Sammanfattning : Studien efterfrågar en förståelse om lärares arbete med de utmaningar som finns inom geografiundervisningen i klasser där det går nyanlända elever. Vidare även kunskap om hur klassens undervisning påverkas samt hur lärarens lektioner genomförs när de här förutsättningarna existerar. LÄS MER

  4. 4. Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Camilla Andersson; [2017-12-19]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; helordsmetoden; ljudmetoden; analytiska metoder; syntetiska metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Mottagande och arbete med nyanlända elever : Lärarröster om arbetet med nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shirin Talabani; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända barn; ordinarieklass; studiehandledning; direktplacering; kartläggning;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land som varje dag tar emot nyanlända elever. I och med de stora flyktingströmmarna som kommer nu är det väldigt viktigt att de nyanlända eleverna får en så bra skolgång som möjligt. LÄS MER