Sökning: "lärarstudenters upplevelser"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lärarstudenters upplevelser.
1. Inkludering ur ett allmändidaktiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om taktens betydelse för upplevelse av inkludering och inkluderande undervisning
Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka lärarstudenters upplevelser av inkludering utifrån den egna skoltiden samt att tolka beskrivningarna av upplevelserna genom ett allmändidaktiskt ramverk. Utgångspunkt har varit ett inifrånperspektiv där ett elevperspektiv på inkludering avsågs att undersökas. LÄS MER
2. Från utbildning till yrkesroll : Lärarstudenters övergång från studier till arbete i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Att vara nyexaminerad idrottslärare ska öppna många dörrar för den yrkesverksamma tiden i livet och efter genomförd utbildning bör en person känna sig redo att möta yrkets utmaningar. Trots detta upplever nyexaminerade lärare sig inte ha de verktyg som krävs för att lyckas med yrket. LÄS MER
3. STUDIER & STRESS : Lärarstudenters upplevelser av stress vid Umeå universitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : In today's society, the term stress is a well-known phenomenon. It is something that everyone,regardless of age, encounters and is forced to deal with. Within the world of universities, thestress that occurs has increased among today's students. More than half of all students becomedepressed because of the pressures that arise around them. LÄS MER
4. Etiska konflikter i religionsundervisningen. : -utifrån lärarstudenters och nyexaminerade lärares känslor och resonemang
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker lärarstudenters och nyexaminerade lärares resonemang och upplevelser av etiska konflikter i religionsundervisningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har data samlats in och analyserats för att identifiera mönster och teman. LÄS MER
5. "Han lät mig tjorva till det, sen pratade vi om det och fixade det tillsammans" : Fyra lärarstudenters upplevelser om vad som bidragit till utveckling under den verskamhetsförlagda utbildningen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att beskriva lärarstudenters upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu) under lärarutbildningen. Studien belyser studenternas upplevelser om den verksamhetsförlagda utbildningen i allmänhet och av sin utveckling under vfun i synnerhet. LÄS MER