Sökning: "lärarstuderande"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet lärarstuderande.

  1. 1. Begreppsträning och problemlösning för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Begreppsbilden; begreppskartor; begreppsliga objekt; begreppsliga representationer; handlingar; innehållsanalys; matematisk problemlösning; mentala konstruktioner; noder; processer; propositioner; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i fördjupningsämnet matematik utgör dels en kunskapsöversikt och dels en empirisk forskningsstudie med utgång i forskningsområdet matematisk begreppsförståelse och matematisk problemlösning och vänder sig i första hand till yrkesverksamma lärare och lärarstuderande. Den producerade kunskapsöversikten är huvudsakligen baserad på forskning som belyser och problematiserar elevers begreppsliga inlärning i samband med matematisk problemlösning. LÄS MER

  2. 2. ”Substantiv är namn på ting såsom klocka, boll och ring” En komparativ och kvalitativ analys av läromedel i svenska för gymnasieskolan efter 2011

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jacqueline Kellgren; [2018-05-02]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; Gy11; Lgy11; läromedel; styrdokument; svenska; ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att klarlägga dels hur ett antal grammatiska termer/begrepp och deras funktioner beskrivs och definieras i ett antal läromedel i ämnet svenska i gymnasieskolan, dels ska jag jämföra läromedlen med vetenskapliga standardverk för att se vilka beskrivningar och motiveringar som ges till studiet av grammatik. Grammatik i svenskämnet diskuteras bland annat av Maia Andréasson, docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som menar att grammatik inte ska betraktas som en ö i svenskundervisningen, utan grammatiklektionerna behöver betraktas som de språklektioner de är (Svensklärarföreningens tidskrift Svenskläraren 24/11/2017). LÄS MER

  3. 3. Från teoretisk reflektion till reflekterande praktik - En modalitetsanalys av lärarstudenters förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Niklas Ek; [2018]
    Nyckelord :modalitet; SFL; SFG; longitudinell.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om lärarstudenterna har förändrat sitt förhållningssätt till begreppet och ämnet bedömning, och hur detta i så fall tar sig uttryck och avspeglas i deras språk. Tre forskningsfrågor formulerades utifrån detta syfte som hur studenterna talar om bedömning, vilka modalitetsuttryck de använder i förhållande till begreppet och ämnet bedömning och om där finns en förändring i användandet av modalitetsuttryck, i förhållande till begreppet och ämnet bedömning, över tid och hur den i så fall tar sig till uttryck. LÄS MER

  4. 4. Matematisk problemlösning för ett kollaborativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shpetim Ademi; Mohamed Camara; [2018]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; Problembaserat lärande; Heuristiska episoder; Flexibla resonemang; Uttrycksformer; Lösningsstrategier; Kollaborativt lärande;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från det didaktiska problemområdet matematisk problemlösning i matematikundervisningen och riktar sig främst till verksamma lärare och lärarstuderande. Aktuella styrdokument betonar att problemlösning i matematikundervisningen är ett centralt innehåll och en förmåga som elever ska utveckla. LÄS MER

  5. 5. Studenters beskrivna erfarenheter av bemötandet på vfu : Är det skillnad på skola och skola?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marianne Flyckt Hahlin; [2018]
    Nyckelord :Lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarstudent; handledare;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har sin startpunkt i lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Sveriges lärarutbildning har omarbetats då det funnits brister i vfun när det gäller ämneskunskaper och när det gäller vfu-placering inom relevant verksamhetsområde för planerad examen. LÄS MER