Sökning: "lärarstyrd aktivitet"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärarstyrd aktivitet.
1. En tematisk analys om muntliga resonemang inom ämnesområdet taluppfattning : En kvalitativ studie om Skolverkets underlag för förskoleklass till klass 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka kategorier av taluppfattning som förekommer i resonemangsuppgifter från Skolverkets bedömningsunderlag i förskoleklass till årskurs 3 samt se till vilka förutsättningar resonemang ges. Genom teoretiskt analytiska ramverk sammanställs en komplex data av relevanta delar för studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
2. Fria och lärarstyrda bildaktiviteter : En studie om fem pedagogers förhållningssätt inom bildskapande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger arbetar med barns bildskapande. Studien innefattade även att få en inblick i hur pedagogerna arbetar för att minska könsstereotypa skillnader i barns bildskapande. LÄS MER
3. Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. LÄS MER
4. Tycker du om att läsa böcker i skolan? : En studie om den skönlitterära läsundervisningen ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Att kunna läsa och förstå skriven text är idag en nödvändig kunskap för att fungera i samhället. Trots detta har elevers förmåga till läsning och förståelse av framför allt skönlitteratur försämrats de senaste åren (Skolverket, 2007). LÄS MER