Sökning: "lärartid"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet lärartid.

  1. 1. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER

  2. 2. Litteraturstudie om betydelsen av begreppet inkludering för elever som har matematiksvårigheter utifrån specialpedagogiska perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Markos Tesfaye Gebremedhin; [2020]
    Nyckelord :Inclusive education; mathematic; mathematics difficulty; special educations perspective; literature review; Inkludering; matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogiskt perspektiv; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Grunden för begreppet inkludering är Salamancadeklarationen. Den antogs 1994 men det finns fortfarande otydlighet i vad som menas med inkludering i praktiken. I den här litteraturstudien undersöks innebörden av inkludering i matematikundervisningen för elever som har matematiksvårigheter utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ÅTERERÖVRA VÄRDEN- En aktionsforskningsstudie banar väg för skolans

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Killman; [2017-11-28]
    Nyckelord :Skolans uppdrag; fokusgrupper; demokratiuppdraget; kunskapsuppdraget; kompensatoriskt uppdrag; Freinet; subjektivitet; bildning; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Aktionsforskningsstudien syftar till att följa den process som påbörjas när lärarna under fokusgruppsintervjuer tolkar sitt uppdrag och skolans generella uppdrag. Studien försöker synliggöra lärarnas implicita och explicita tankar kring skolans uppdrag (aktion 1). LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i slöjdsalen. Har vi tid till det?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Danielsson; [2014]
    Nyckelord :Dilemman; elever i behov av särskilt stöd; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; slöjd; slöjdprocess; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur slöjdlärare ser på särskilt stöd i slöjd, deras dilemman kring att utforma stödet och hur mycket tid de lägger på elever i behov av stöd. Frågeställningar i denna studie är: Hur mycket lärartid får elever, i behov av särskilt stöd, i förhållande till andra elever? På vilket sätt anser några slöjdlärare att de ger särskilt stöd under slöjdlektionerna och hur tillgodoser de det särskilda stödet, för att eleverna ska nå lägst betyget E i slöjd? Vilka dilemman, anser de intervjuade slöjdlärarna att det finns i samband med att tillgodose elevers behov av särskilt stöd? Hur kan särskilt stöd i ämnet slöjd utformas enligt de intervjuade slöjdlärarna? Jag valde att genomföra en multipel fallstudie med fyra fall. LÄS MER

  5. 5. Hur engageras omotiverade elever? Hur arbetar idrottslärarna för att få med omotiverade elever i Idrott- och hälsaundervisningen?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Timy Karlsson Gustavsson; Helena Poddaný; [2008]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Idrott och hälsa; Lärare i Idrott och hälsa; Omotiverade elever;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är viktigt för alla och våra kroppar är skapta för ett liv i rörelse. Det handlar om att äta rätt och att motionera tillräckligt för att kropp och själ ska må bra. LÄS MER