Sökning: "läraruppdraget i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läraruppdraget i förskolan.

  1. 1. Läroplanen som verktyg. En studie om förskolelärares uppfattningar om läroplanen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Astrid Lilja; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i arbetet med barnen i förskolans verksamhet uttrycker att de använder läroplanen och strävansmålen. Hur tar sig läroplanen i uttryck i förskolans vardag och hur visar det sig i förskollärarnas arbete. LÄS MER

  2. 2. Fokus på förskolläraruppdraget: en kvalitativ studie om utmaningarna med den nya reviderade läroplanen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Gazmend Isufi; [2015]
    Nyckelord :förskol-läraruppdraget; förskola; kommunikation; pedagogik; Social Sciences;

    Sammanfattning : I undersökningen ”Fokus på förskolläraruppdraget” har jag undersökt hur förskollärarna uppfatar sitt uppdrag samt hur de omsätter uppdraget i praktiken. Jag har även undersökt vilken påverkan kommunikationen har för förskollärare i deras uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Läraruppdraget och föräldrarna : En studie av lärarens yrkesuppdrag och dess betydelse för kontakten med elevens föräldrar/vårdnadshavare.

    M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Chatrine Ekfeldt; Marie Eriksson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Följande arbete bygger på en enkätundersökning som riktade sig till föräldrar på fyra förskoleavdelningar samt till föräldrar till tre stycken klasser i årskurs ett. Syftet med undersökningen var att se hur kontakten med hemmen skedde i de olika verksamheterna och vilka skillnader som eventuellt fanns. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers roll i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Marie-Louise Åkesson; [2009]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Läroprocess; Samspel; Reflektion; Dokumentation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur fem verksamma pedagoger resonerar om sin roll i barns lärande. Syftet med studien är att få syn på pedagogers olika uppfattningar och hur de på olika sätt beskriver sin tolkning av begreppet lärande samt vilka förutsättningar de skildrar att de ger för att barnet skall upptäcka och få förståelse för lärande. LÄS MER