Sökning: "lärarutbildning i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser innehållade orden lärarutbildning i sverige.

  1. 1. Kontinuitet och förändring : Undervisningsstrategier för att utveckla elevers förmåga att föra historiska resonemang på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elisabet Hedstrand; [2024]
    Nyckelord :Historiedidaktik; historiskt tänkande; undervisningsstrategi; kontinuitet och förändring; historiska resonemang; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur historielärare på högstadiet utformar undervisningen för att stärka elevernas historiemedvetande genom att utveckla elevernas förmåga att föra historiska resonemang om kontinuitet och förändring. Undersökningen tar sin utgångspunkt i lärarnas förståelse av de centrala begreppen historiska resonemang, kontinuitet och förändring samt historiemedvetande. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet engelska : Formativ bedömnings fördelar och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Danny Antar; [2024]
    Nyckelord :Formative assessment; elementary school; teachers´ attitudes; formative assessment techniques;

    Sammanfattning : Abstract: The purpose of this study was to investigate the attitudes of six elementary school teachers towards formative assessment strategies and how they employ them. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews to explore the teachers´understanding formative assessment, its application in their teaching practices, and the perceived advantages and disadvantages associated with its use. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabella Berg; Linnéa Klebark; [2024]
    Nyckelord :Samling; Traditionell; Rutiner; Struktur; Inflytande; Delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Samspelet mellan teknologi, pedagogik och svenskämnesdidaktiska val i skrivundervisningen på högstadiet : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analogt skrivande; skrivundervisning; TPACK; svenskämnet; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattning och beskrivning kring huruvida digitaliseringen av skolan har påverkat deras skrivundervisning inom svenskämnet. Studien är gjord genom kvalitativa metoder där tio yrkesverksamma lärare från två olika skolor i Sverige har deltagit genom att besvara en enkät. LÄS MER

  5. 5. Ålder och samhällsperspektiv : en betraktelse över det livslånga lärandet i den akademiska miljön för 55-plussare

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva-Maria Wertvreter; [2024]
    Nyckelord :Age; Ageism; the academic world; Health; quality of life; Sociocultural learning; Andragogy; Democracy; Life long learning; Inclusion; Hermeneutic; Fenomenografic; Sociocultural theory; 55 ; Ålder; Ålderism; Akademisk miljö; Hälsa; Livskvalitet; Sociokulutrellt lärande; Andragogik; Demokrati; Livslångt lärande; Inkludering. Hermeneutik; Fenomenografi; Sociokulturell teori; 55 ;

    Sammanfattning : Att det finns problem i sammanhanget med livslångt lärande för mogna studenter på universitets-nivå utomlands finns dokumenterat i många tidigare studier där mogna studenter utsätts för marginalisering och försummelse m.m. LÄS MER