Sökning: "lärarutbildning media"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden lärarutbildning media.

  1. 1. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabella Berg; Linnéa Klebark; [2024]
    Nyckelord :Samling; Traditionell; Rutiner; Struktur; Inflytande; Delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg och medier i bildämnet : En studie om lärares uppfattning gällande elevers förutsättningar att bli medvetna medieanvändare genom digitala verktyg och medier i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelinn Björk; [2022]
    Nyckelord :Bild; Bildundervisning; Digitalisering; Digitala verktyg; Media; Mediekompetens;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to increase knowledge about how teachers use digital tools and media in art education and their attitude towards using them. The aim is also to examine how art teachers perceive working with digital tools and media can help students use media more consciously. LÄS MER

  4. 4. En dans på glosor? : Hur Duolingo står mot traditionell inlärning av glosor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Dennis Asplund; [2021]
    Nyckelord :Education; motivation; vocabulary; survey; learning media; digital learning.;

    Sammanfattning : The study presents the result of two classes learning spanish vocabulary, namely grade eight andnine. Each class has been split into two big groups: A group of students that learned newvocabulary through the traditional pen-and-paper method and a group that studied the samevocabulary through the mobile app called Duolingo. LÄS MER

  5. 5. Hur förändrades film- och medieundervisning som följd av Covid-19 pandemi utifrån både lärares och elevers perspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Marija Ratković Vidaković; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; film- och medieundervisning; IKT-verktyg; film- och mediepedagogik; film- och medieämnen; film- och medielärare; film- och medieelever; gymnasienivå;

    Sammanfattning : As of March 2020, due to the Covid-19 outbreak, numbers of students and teachers from pre-primary to tertiary education levels worldwide have experienced distance or semi-distance learning. Swedish teachers and students involved in the Media program and Aesthetics and media program (subprograms of Swedish secondary schools' national Social Science and Arts program) were affected by the situation as much as their colleagues and peers in other programs. LÄS MER