Sökning: "lärarutbildning och mångkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärarutbildning och mångkultur.

  1. 1. Barns delaktighet i förskoleverksamheten : belyst ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Björk; Pauline Håkansson; [2021]
    Nyckelord :Bildstöd; delaktighet; förskola; förskollärare; kommunikation; mångkultur; tecken;

    Sammanfattning : Syftet med studien som har genomförts har varit att ta reda på hur förskollärare arbetar med delaktighet i den dagliga förskoleverksamheten då det blivit synligt för oss att det kan finnas svårigheter med att göra alla barn på avdelningen delaktiga. Anledningar kan bland annat vara barn som av olika anledningar inte vill vara delaktiga eller barn som tar ganska mycket plats på bekostnad av andra barns plats och hur detta då blir en svårighet för förskollärarna. LÄS MER

  2. 2. Sju förskollärares uppfattning om kulturellt arbete i förskolan : Att arbeta med läroplansmålet ”att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer” som utgångspunkt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnea Olsson; Madelene Tano; [2020]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt förhållningssätt; kultur; kulturell identitet; mångkultur; traditioner;

    Sammanfattning : I Sverige är 7% av alla barn utlandsfödda, alternativt har föräldrar som är födda utomlands. Med bakgrund av detta har denna studie genomförts, som handlar om hur förskollärare anser sig arbeta utifrån läroplansmålet “förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer [. LÄS MER

  3. 3. Mångkultur i förskolan : En studie med fokus på förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Berglund; Martina Lagergren; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Mångkultur; Förskollärares förhållningssätt; Kultur; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet mångkultur samt hur de förhåller sig relationellt till lärandeobjektet. Studiens forskningsfrågor är: Hur tolkar förskollärare begreppet mångkultur? Vilken betydelse anser förskollärare att det relationella arbetet har för deras intentioner gällande mångkultur i förskolan? Vi har utgått från kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Ska vi språka? : – Om andraspråkselevers utveckling i den mångkulturella grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Michaela Engblom; Emilie Tandrup; [2014]
    Nyckelord :Andraspråk; mångkultur; nyanlända elever; svenska som andraspråk; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Andraspråksinlärning är ett komplext område för både lärare ochelever. Kunskapsmål såväl som trivsel ska uppnås och för dettabehövs stöd och uppmuntran från alla inom skolans verksamhet.Syftet med det här examensarbetet var att kartlägga hur möten serut i den mångkulturella skolan. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : En studie kring fyra förskolepedagogers uppfattningar om att stödja och förhålla sig till flerspråkiga barns utveckling av språk

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Evelina Konradsson; Jenny Johansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; fenomenografi; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers uppfattningar kring flerspråkighet. De frågeställningar som vi utgått från är följande: Hur uppfattar pedagoger att de förhåller sig till flerspråkighet och hur uppfattar pedagoger att de stödjer flerspråkiga barns språkutveckling?   Vi genomförde en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där totalt fyra pedagoger intervjuades. LÄS MER