Sökning: "lärarutbildningen b"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden lärarutbildningen b.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Roshage; Berna Kayhan; [2021]
    Nyckelord :preschool pedagogical work; the concept of care in preschool; preschool; pedagogy; care work; care ethics; preschool teachers; qualitative study; förskolepedagogiskt arbete; omsorg i förskolan; förskola; pedagogik; omsorgsarbete; omsorgsetik; förskollärare; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER

  2. 2. Piska och Morot : En vetenskaplig essä om belöning och bestraffning i skolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mustafa Abdi; Samuel Sjökvist; [2020]
    Nyckelord :reward; punishment; behavioral problems; behaviorism; obedience culture; low-affective treatment; CPS; belöning; bestraffning; beteendeproblem; behaviorism; lydnadskultur; lågaffektivt bemötande; CPS;

    Sammanfattning : This essay takes its starting point in two stories where we each describe a self-experienced dilemma. By using the stories as a starting point, the essay aims to find out what the advantages and disadvantages of reward and punishment are and why they have such a significant place in schools. LÄS MER

  3. 3. Kulturskolelärares professionella lärande och utveckling : Ett individuellt, kollegialt och kollektivt projekt

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna-Karin Hagström; [2020]
    Nyckelord :Kulturskola; aktionsforskning; communities of practice;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att beskriva och analysera hur kulturskolelärareuppfattar och formar sitt professionella lärande och utveckling i förhållande till elevernas undervisning. I studien har fokus legat på att studera en pågående aktionsforskningsprocess i form av lärares återkommande kollegiala samtal kring tankar, handlingar och erfarenheter av undervisningen i Kulturskolan. LÄS MER

  4. 4. Hur väl stämmer jämställdhetsplaner överens med idrottslärares val och handlande i praktiken? : En systematisk litteraturstudie utifrån ett genusperspektivpå idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Amanda Lindblom Sandin; Sarah Pettersson; [2020]
    Nyckelord :gymnasieskolan; idrott och hälsa; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det finns en stor problematik beträffande den bristande kunskapen för hur idrottslärare bör implementera ett genusperspektiv och jämställdhetsplaner i praktiken, vilket leder till att flickor värderas utifrån sitt kön, precis som att de underskattas och ofta måste delta i idrottsundervisningen på andra villkor än pojkar. Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur frågorna kring jämställdhet och genus förankras och kommer till uttryck i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa, utifrån pedagogers didaktiska val och utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie kring sex förskollärares syn på konflikter och konflikthantering inom förskoleverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dorrie Chunhua Hu; [2019]
    Nyckelord :peer conflict; conflict management; teachers’ intervention; communication; pre-school;

    Sammanfattning : The impetus for this study came from my own experiences at the pre-schools. I noticed that in the pre-school there are different types of conflicts that need to be resolved or managed every day. How conflicts are handled by pre-school teachers seems to be dependent on how each pre-school teacher responds to the conflict. LÄS MER