Sökning: "lärarutbildningen inriktning förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden lärarutbildningen inriktning förskolan.

  1. 1. Normkonflikter på förskolan- mötesplats eller kollision? : En kvalitativ studie om normer och värden inom förskoleverksamhet med inriktning på normkonflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Bakhan Amin; Kiriaki Karapanagiotidou; [2022]
    Nyckelord :norm conflicts; linguistic interaction; knowledge construction; social problem; intercultural communication;

    Sammanfattning : With this study, we intend to seek knowledge about how educators perceive and relate to norm conflicts in preschool. The aim of the study is to focus on what educators say about norm conflicts based on their work and how they believe that they can create relationships between children and their parents and colleagues among themselves. LÄS MER

  2. 2. Professionalismen i förskolan : Den praktiska kunskapens möjligheter i spåren av New Public management

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Halvarsson Hård; [2019]
    Nyckelord :Preschool; professionalism; professionalization; autonomy; quality; New Public Management; practical knowledge; Förskola; professionalism; professionalisering; autonomi; kvalitet; New Public Management; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka professionalismen möjligheter i förskolan idag när den mätbara dokumentationen och regelverk får ta allt mer plats. Essän utgår ifrån två egenupplevda berättelser som visar på spänningsfältet mellan de olika intressesfärer som möts i förskolan idag. LÄS MER

  3. 3. Är förskolan för alla? : En studie om pedagogernas inställning gentemot barn med fuktionsnedsättning/barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zine Bazgyr; [2017]
    Nyckelord :Disability; inclusion; reception and competence; Funktionsnedsättning; inkludering; bemötande och kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en verksamhet som ska sträva efter att inkludera och anpassa sig efter varje barns olika behov samt förutsättningar och förmågor. Den politiska visionen en “förskola för alla” innebär att verksamheten ska vara anpassad efter varje barns behov, men trots detta finns det än idag särlösningar i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Utomhusvistelse i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kihl Anneli; [2016]
    Nyckelord :Preschool; location; preschool teachers. nature; outdoor learning; Förskola; placering; pedagoger; inriktning; natur; utomhuslärande;

    Sammanfattning : Forskning visar på att barn i dag är ute och leker i allt mindre omfattning än för 20 år sedan. I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall främja barnens hälsa och välmående genom att locka till den lek och rörelse som krävs för att barnen ska kunna utveckla sin koordinationsförmåga och motorik. LÄS MER

  5. 5. Utomhusvistelse i förskolan : En studie om förskolläraresupplevelser och uppfattningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anneli Kihl; [2016]
    Nyckelord :Preschool; location; preschool teaxhers; nature; outdoor learning; Förskola; placering; pedagoger; inriktning; natur; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Forskning visar på att barn i dag är ute och leker i allt mindre omfattning än för 20 år sedan. I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall främja barnens hälsa och välmående genom att locka till den lek och rörelse som krävs för att barnen ska kunna utveckla sin koordinationsförmåga och motorik. LÄS MER