Sökning: "lärarutbildningens utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden lärarutbildningens utveckling.

  1. 1. Nyblivna matematiklärares lärande utan induktion eller mentor I yrket : En systematisk översiktsstudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Daud Nawaz; [2022]
    Nyckelord :Novis; matematik; utveckling; utan mentor; utan induktion; reflektionsprocess;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en systematisk litteraturöversikt för att förstå hur noviser i matematik lär sig utan några induktioner eller mentorskap i yrket. Arbetet inkluderar alla peer-reviewed artiklar i de akademiska tidskrifterna som är gjorda 2000–2021 och det resulterade i en systematisk litteraturgenomgång av 19 studier. LÄS MER

  2. 2. Sikta mot stjärnorna : En kvalitativ intervjustudie om några lärares val av arbetsmetod för att främja yngre elevers förståelse för astronomiska begrepp och fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; förståelse; utmaningar; astronomiundervisning; astronomiska fenomen; metoder; astronomiska begrepp; abstrakt;

    Sammanfattning : Ämnet astronomi upplevs ofta som svårt och abstrakt för de flesta människor och därför är det ett komplext ämne att undervisa om, i synnerhet för yngre elever. Det ställer höga krav på svenska lågstadielärares ämneskunskaper och även deras didaktiska kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Varför vill män inte sy?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Magnusson; Amanda Månsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer förhur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönstersom begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av utomhusundervisning om biologisk mångfald : för lärarstudenters framtida yrkesagerande för ekologisk hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elinor Gustavsson; Ida Hallberg; [2019]
    Nyckelord :ekologisk hållbar utveckling; biologisk mångfald; utomhusundervisning; lärarstudenter; lärarutbildning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Tidigare forskning, exempelvis James och Williams (2016), visar att utomhusundervisning kan bidra till ökad förståelse för naturen och dess resurser. Biologisk mångfald och ekologisk hållbar utveckling är två viktiga begrepp i dagens samhälle, då klimathotet och minskningen av biologisk mångfald är ett faktum. LÄS MER

  5. 5. Ett färdigt paket? : – En studie om hur väl förberedda lärare upplever sig vara inför inträdet i yrket och hur de beskriver sina upplevelser av stress och stresshantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Kraaij; Sandra Jotic; [2015]
    Nyckelord :Lärarutbildning; nyexaminerade lärare; stress; stresshantering; stressorer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks med hjälp av semistrukturerade intervjuer lärares upplevda stress vid inträdet i yrket, samt hur förberedda de upplever sig vara inför yrkesrollen. I studien undersöks bland annat faktorer såsom nyexaminerade lärares upplevda stress, strategier för att hantera den upplevda stressen, samt lärarutbildningens utformning. LÄS MER