Sökning: "lärarutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lärarutveckling.

  1. 1. Interleaved Practice : The role of habits in the implementation of a new technique

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andrew Grant; [2023]
    Nyckelord :Interleaved practice; professional development; habits; stress; Interleaved practice; lärarutveckling; vanor; stress;

    Sammanfattning : Teaching is a complex and stressful job and despite efforts to consolidate the understanding of professional development programs, the effectiveness of such programs in real schools remains inconsistent. In this study, habit is used to understand the barriers to teacher development when looking to implement “interleaved practice” in mathematics. LÄS MER

  2. 2. Att integrera estetiska lärprocesser i andraspråksundervisning : En kvalitativ studie om hur engelsklärare i årskurs 4 arbetar med estetiska uttrycksformer i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nihal Bakir; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; andraspråk; andraspråksundervisning; icke-traditionella arbetssätt; multipel intelligensteori; professionell lärarutveckling;

    Sammanfattning : Primary schools in Sweden today display a significant lack of aesthetic learning processes and non-traditional teaching methods in all school subjects. It is well established, through previous studies, that the use of music, art, dance and drama activities benefits student’s language development in second language learning. LÄS MER

  3. 3. Lära för skolan : Hur lärare använder forskning för undervisningen i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Schück; [2017]
    Nyckelord :Forskningsanknytning; vetenskaplig grund; lärarutveckling; läsförståelse; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser hur lärare i grundskolan inhämtar forskning och tillämpar den i sin undervisning. Utgångspunkt är skollagens krav att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och ansvaret detta lägger på skolledning och lärare. I uppsatsen görs en intervjuundersökning med lärare som undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Andersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Learning study ur ett lärarperspektiv med fokus på lärares erfarenheter och lärande Författare: Sara AnderssonTyp av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp)Handledare: Johan HäggströmExaminator: Florenda Gallos CronbergRapportnummer: HT16-2930-003-L6XA1ANyckelord: Learning study, Variationsteori, Lärares lärandeStudien utgår från följande frågeställningar: Hur beskriver lärarna sina erfarenheter av learning study? Samt, vad upplever lärarna att de lär sig genom att delta i learning study? Syftet med studien är att undersöka hur lärarna upplever att de har påverkats av att delta i learning study och huruvida deltagandet har påverkat deras dagliga arbete. En kvalitativ intervjumetod användes för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Teacher Developmen in Cuba : An analysis of two strategies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Helena Buchberger; [2013]
    Nyckelord :Interconnected model of professional growth; professional development; Teacher development; Teacher professional development; further education; Continuing education; Cuba; methodological work; Methodology; Trabajo metodológico; University courses; Cooperative work; Collaborative work; Collaboration; Cooperation; Teacher effectiveness; Interconnected model of professional growth; vidarutbildning: professionell utveckling; lärarutveckling; Kuba; metodologiskt arbete; metodologi; universitetskurser; samarbete; lärareffektivitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe two strategies of professional teacher development in Cuba and analyse how they affect the professional growth of the teachers. The strategies investigated are methodological work sessions and further education at the university. LÄS MER