Sökning: "läraryrket och historia"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden läraryrket och historia.
1. Valet, Kvalet och Självidentiteten : En intervjustudie om ämneslärarstudenters beslutsprocesser och identitetsutveckling i förhållande till deras utbildning.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker ämneslärarstudenters motiv bakom valet av utbildning och hur deras identiteter påverkas av utbildningen. Syftet är att fördjupa förståelsen för de svenska ämneslärarprogrammens studentgenomströmning, vad som motiverar studenterna att utbilda sig till ämneslärare och hur det påverkar deras identitet. LÄS MER
2. Markörer för identitet ur elevers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER
3. Koloniala perspektiv i samhällsorienterade läroböcker -En jämförelse av läroböckernas föreställningar och stereotypiseringar av svarta afrikaner under 1960-talet samt 2010-talet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera de föreställningar av afrikaner som funnits under 1960-talet samt i 2010-talet. Den valda frågeställningen är följande: Hur gestaltar läroböcker i historia, geografi och samhällskunskap Afrikas invånare i bild och bildtext? Hur förändras den gestaltningen under efterkrigstiden? Detta görs genom att undersöka läroböcker i historia, geografi samt samhällskunskap. LÄS MER
4. Genusproblematiken i skolan : En undersökning kring gymnasielärares uppfattning kring genus i historieundervisningen
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Arbetet utgår från att det i dagens samhälle finns djupt rotade genusstrukturer i alla samhällets skikt samt i vår privata sfär. Dessa strukturer skapar stora klyftor mellan kvinnor och män samt skapar normer som begränsar och möjliggör beroende på om du är man eller kvinna. LÄS MER
5. Vad har bananer med Tysklands återförening att göra? - Kulturkunskap inom tyskundervisning med Heinz Strunks Fleisch ist mein Gemüse och hypertextmodellen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I arbetet behandlas frågan hur kulturella kunskaper inom tyskundervisningen i den svenska skolan kanförmedlas. Efter att kulturbegreppet själv problematiseras använder arbetet sig av Claus Altmayers teori omkultur som hypertext, samt Heinz Strunks roman Fleisch ist mein Gemüse. Här visas en möjlighet hurundervisning kan se ut. LÄS MER