Sökning: "läraryrkets utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden läraryrkets utveckling.
1. Faktorer som främjar eller hindrar differentiering i ämnet matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett av de kärnämnena i grundskolan är matematik. Lärare har uppgiften att organisera sinundervisning på ett sätt som passar alla i klassen, oavsett elevernas förmågor och förutsättningar. Detta uppnås genom differentierad undervisning. LÄS MER
2. Anpassningarnas dilemman : En studie om hur samhällskunskapslärare förstår och tolkar begreppet extra anpassningar
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktikSammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det kommer till extra anpassningar. Både svensk och internationell forskning lägger fokus på samarbete bland alla skolans professioner i utformningen av olika stödåtgärder (Scherp & Scherp, 2007; Hernandez, 2013; m.fl.). LÄS MER
3. Förstelärares erfarenheter av sitt uppdrag
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Karriärtjänstreformen lanserades i Sverige under 2013. Reformen syftar bland annat till att höja elevernas kunskapsnivå och att stärka läraryrkets status. Därmed inrättades befattningen förstelärare. Försteläraren kan ses som en slags utvecklingsledare som främst ska undervisa men som även kan inneha skolutvecklande uppdrag. LÄS MER
4. ”Fler hjärnor är bättre än en” - fem lärarstudenters syn på ämnesövergripande undervisning i Idrott och hälsa och Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Läraryrkets roll innebär att hjälpa eleverna att upptäcka och förstå den värld de lever i, genom att hjälpa dem se hur saker och ting hänger ihop. Den värld eleverna ser omkring sig är inte uppdelad i skilda delar, utan samspelar med varandra på olika sätt. Det är här integrerat lärande, ämnesövergripande undervisning, kommer in. LÄS MER
5. Trädet är naket! - Faktorer som stödjer respektive hindrar pedagogers arbete med utomhuspedagogik.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med studien var att skapa kunskap över hur pedagoger arbetar utifrån sina erfarenheter och tankarkring utomhuspedagogik i förskolan. Vi vill undersöka om det finns några faktorer som kan stödja ellerhindra pedagogerna i deras arbete med utomhuspedagogik. Några faktorer kan vara resurser, utbildning ochpedagogens engagemang. LÄS MER